-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Citroën C4 1.6 HDi SX
C4
C4
Citroen C4 har det mest særpregede interiøret av de tre testbilene. De digitale instrumentene, med speedometeret som det dominerende elementet, er midtstilt langt fremme på dashbordet. Turtelleren, også den digital, sitter på rattstammen midt foran rattet – og navet på rattet sitter fast slik at betjeningsfunksjonene på rattet alltid står i samme posisjon, de følger ikke med rattet rundt. Uvant og smart. Speedometeret har store og meget tydelige tall som er lette å lese under alle lysforhold.
Det tar litt tid å finne en god sittestilling, og sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. Oversikten fra førersetet er ikke den beste, det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg, og spesielt på skrå bakover kunne det vært bedre sikt. Vinduspusserne foran gjør imidlertid sitt beste for å skaffe god sikt – de er store og gode. Er du opptatt av koppholdere, kan du notere at koppholderen mellom forsetene i praksis er ubrukelig, og at det ikke er koppholdere ved baksetet.
I baksetet er benplassen akseptabel, mens takhøyden er begrenset på grunn av takets fallende linje. Dessuten er hodestøttene i baksetet for lave til å gi optimal støtte ved påkjørsel bakfra. Bagasjerommet i C4 er det minste av de tre testbilene. Importøren oppgir riktignok et volum som er fullt på høyde med konkurrentene, men dette er målt opp til toppen av seteryggen. Vi holder oss til volumet under hattehylla. Styringen er forholdsvis presis, men langt fra kontant, styrefølelsen kunne vært bedre. Fjæringen er fast, lange dumper svelger den komfortabelt, men over skarpere tverrskjøter og fillete asfalt er fjæringen mer uvillig til å jobbe. Alt i alt er kjøreegenskapene fullt ut akseptable, men i dette selskapet skal det mye til for å utmerke seg. Det er rett og slett ikke samme følelse av balanse i C4 som i de to andre testbilene.
HDi-motoren med 1,6-liters volum er den samme som sitter i Picasso fra februar 2004. Naturlig nok kan den ikke hamle opp med sine to sterkere konkurrenter i testen, bortsett fra forbruket, men dreiemomentet er mer enn solid nok til å sørge for at motbakkene går uanstrengt. Gearskiftet er ikke så fast og presist som hos de to konkurrentene, det gir en mer dvask følelse.
En detalj som gir en pekepinn om forskjell i kvalitetsnivå, er at C4 bare har enkle dørpakninger, mens både Focus og Golf har doble. Dette bidrar ikke bare til at støybildet oppfattes som noe hardere i C4, men lyden når dørene lukkes virker billigere.
Til utstyret hører ellers en parfymeflakong i plast som settes inn i ventilasjonsanlegget. Dette kan kalles en moderne utgave av Wunderbaum, og den kan heldigvis stenges av – den lukter nemlig ikke noe bedre...
FØRERMILJØ = 8
Meget særpreget, tar tid å venne seg til. Ikke optimal sikt verken forover eller bakover.
PLASS = 8
Marginalt mindre benplass enn hos de to konkurrentene. Noe mindre bagasjevolum under hattehylle.
KOMFORT = 7
Akseptabel fjæringskomfort og sittekomfort. Noe hardt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Kjører bra, men ikke så balanserte egenskaper som hos Focus og Golf. Styreresponsen kunne vært bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beskjeden ytelse i dette selskapet, men lavt forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, og fullgod standard.
PRIS OG UTSTYR = 9
Desidert lavest pris på grunn av liten motor, utstyrsnivå på høyden.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- VW Golf
- Konklusjon- Priser og tekniske data