-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Volvo C70


Volvo C70
Volvo C70, med foldetak av stål i stedet for soft-topen som C70 av første generasjon var utstyrt med, er basert på samme plattform som S40/V50. Bilen er utviklet i samarbeid med Pininfarina og bygges i Uddevalla.
Vi har sagt mye pent om Volvos interiørdesign de senere årene, hvor de fleste modellene har det minimalistiske, lyse og luftige førermiljøet med den særpregede midtkonsollen. Det vi har fremført av negativ art, står ved lag også når vi snakker C70: De mange knappene på midtkonsollen er små, og med tilsvarende liten skrift, så du må gjøre deg kjent med tablået for å treffe riktig knapp i en fart. Her nytter det ikke med intuisjon.
Sittekomforten er heller ikke fullkommen, for selv om setene i seg selv er gode nok, er fothvileren for venstrefoten i smaleste laget samtidig som midtkonsollen gnager litt hvis du legger høyrebenet inntil for å få sidestøtte.
Når vi veksler mellom de to testbilene, legger vi raskt merke til forskjell i både vindstøy og trekk når vi kjører med taket nede, i Volvoens disfavør. Dette er tilfelle både når sidevinduene er oppe og nede. Når vi kjører i ekte-cabriomodus, altså med sidevinduene nede, er det også mer blafring og nykking i sikkerhetsbeltene.
C70 er forholdsvis stump, det oppstår mer markerte slag i hjulopphenget enn i BMW når vi passerer tverrskjøter og dårlig asfalt. Det tilsynelatende sportslige chassiset gir likevel ikke tilsvarende sportslige kjøreegenskaper, C70 er mer en cruiser.
Det er også mer skrangling enn i BMW når taket er nede, og vridningsstabiliteten er merkbart dårligere når taket forsvinner. Styringen er forholdsvis kontant, men ved manøvrering på små flater – for eksempel i Phus – merkes det godt at C70 har samme spesialitet som flere av Volvos andre modeller, nemlig dårlig svingradius.
Bortsett fra forskjellen i kjøreopplevelse, er det bagasjeplass og bakseteplass som i vesentlig grad skiller de to bilene, i Volvos favør. Mens baksetet i BMW i praksis er uten verdi som sitteplass, er det fullt mulig for voksne å sitte i baksetet i C70, men har man en smule krav til komfort er det behagelig bare over kortere strekninger. Målebåndet viser ikke den store ulikheten verken i lengde eller høyde, men setets utforming utgjør forskjellen i praksis.
Selv om taket er tredelt i begge bilene, er konstruksjonen ulik, og der finner vi mye av forklaringen på forskjellen i bagasjevolum. Mens BMW har lagt en forsterket ramme rundt bagasjerommet, har Volvo valgt å la rammen følge bakre del av taket. Dermed frigjøres mer plass til bagasje. I Volvoen er det også lettere å komme til bagasjen når taket er lagt ned.
FØRERMILJØ 9
Minimalistisk, lyst og luftig. Små knapper på midtkonsollen.
PLASS 6
Ikke overflod, men tross alt best bakseteplass og størst bagasjerom.
KOFMORT 6
Grei kjørekomfort, men stump på dårlig vei. Mer støy og vind med taket nede.
PÅ VEIEN 7
Kompetent hjuloppheng. Mindre stiv med taket nede. Dårlig svingradius.
MOTOR/FORBRUK 7
Gedigent dreiemoment, høyt forbruk.
SIKKERHET 10
Ikke NCAP-testet, men imponerende nivå. Har også kollisjonsgardiner.
PRIS 7
Høyest utgangspris, også høyt utstyrsnivå.
TOTALT 52
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester
LES VIDERE:
- BMW 325 Ci
- Konklusjon
- Tekniske data