Chrysler PT Cruiser mot Mazda Premacy

Går det an å sammenligne en konvensjonell japaner med en høyst nostalgisk amerikaner? Våre to testbiler viser seg å være mer like enn første øyekast skulle tyde på, men det mangler heller ikke detaljer som skiller dem.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Det har etter hvert blitt en del å velge blant når det gjelder femdørs, høye stasjonsvogner. Siste skudd på stammen er den "rare" og oppsiktsvekkende Chrysler PT Cruiser som i løpet av høsten er blitt et stadig mer vanlig syn på norske veier. Ved utgangen av oktober var det satt skilter på 280 av den. Langt lavere oppmerksomhetsfaktor, men solgt i omtrent samme antall, gjelder for Mazda Premacy.

Plass
Plassen er et viktig punkt for å bedømme disse to bilene, for kundene velger sjelden en høy stasjonsvogn hvis ikke plassbehovet er stort. Utvendig høyde er rundt regnet 15 cm større enn på vanlige personbiler, og denne høyden gjenspeiler seg også i innvendig takhøyde. Både utvendig lengde og bredde er like på de to bilene, mens Premacy har 5 cm større akselavstand. Vårt måleskjema viser stor likhet mellom bilenes kupeplass. De tre første målene vi tok, er faktisk helt nøyaktige like. Det gjelder benplassen foran og bak samt takhøyden foran.

Større forskjeller er det på innvendig bredde og ikke minst på lengden i bagasjerommet. Med bakseteryggene på plass, er bakrommet 21 cm lengre i Premacy enn i PT Cruiser. Fabrikkenes tall for bagasjevolum er noe misvisende for de to bilene. Mazda oppgir 420 liter under hattehyllen for sin bil. Chrysler oppgir 538 liter, men det er uten hattehylle. Autographs rommelighetsindeks sier at bagasjerommet i PT Cruiser har et volum på 236 liter. Begge bagasjerom er lette å utnytte effektivt, selv om hjulkassene i Premacy stjeler noe bredde innerst. PT Cruiser har så rette vegger i bagasjerommet at den stive og sterke hattehyllen kan brukes i to høyder, den nederste 15 cm fra gulvet. Denne hyllen har også en klaff som kan felles ut, og dermed blir hattehyllen et bord.

Begge bilene byr på fleksible seteløsninger, med bakseter som kan foldes sammen, vippes frem eller tas helt ut. I Premacy er det tre separate bakseter, hvorav det midterste er litt smalere enn de to andre. Hvis midtsetet tas ut, kan de to andre setene flyttes ett hakk nærmere midten. På den måten får to personer godt armslag rundt seg på begge sider. Baksetet i PT Cruiser er delt 35/65, og begge delene kan løftes ut. Det største baksetet er tungt, så tungt at du må være atlet – uansett kjønn – for å løfte det ut av bilen. For å lette håndteringen av setet har Chrysler utstyrt det med håndtak og to små hjul slik at du kan trille setet. Dette fungerer godt på asfalt eller betong, på grus er hjulene for små.
Testvurdering plass
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

Førerplassen
Førerplassen i PT Cruiser virker litt trangere enn i Premacy, ikke bare fordi kupéen er 3,5 cm smalere, men på grunn av lavere frontrute og mørkere interiørfarger. Likevel fremstår PT Cruiser som den friskeste av de to, med dashbordpaneler i bilens farge og et sportslig ratt. De runde instrumentklokkene i PT Cruiser er forholdsvis små, og er derfor ikke så lette å lese. Premacy har et mer tradisjonelt førermiljø, men med et stilrent dashbord og en funksjonell og enkel midtkonsoll.

Venstrebenet finner seg meget godt til rette på den brede fothvileren i Premacy, i PT Cruiser er fothvileren grei nok, men den dekker ikke hele skobredden. Ved første bekjentskap kjennes førersetet i PT Cruiser ut som en hard sofapute med dårlig sidestøtte. Etter noen kilometer vinner setet seg, og det kjennes etter hvert riktig bekvemt. Begge bilene har forholdsvis korte sitteputer, men PT Cruiser gir noe bedre lårstøtte enn Premacy på grunn av noe bedre spillerom på sitteputens vinkelregulering. Førersetet har ikke regulerbar korsryggstøtte i noen av bilene, men savnet er størst i Premacy, for her er seteryggen formet slik at det tvinger frem ubehagelig mye svai i korsryggen.

Mange smårom og koppholdere følger opp bilenes intensjon som fritidsbiler. PT Cruiser har til overmål to 12-volt uttak på midtkonsollen, Premacy har ett, i form av sigarettenneruttaket. Begge har dessuten strømuttak i bagasjerommet.
Testvurdering førerplass
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Komfort
Dette er biler som gir positive signaler til både eldre og andre som har problemer med å bøye seg mye, for her setter man seg inn i og ikke ned i bilen. Sittekomforten er imidlertid ikke helt på topp i noen av dem, selv om førersetet i PT Cruiser er mer behagelig på langtur enn man først skulle tro. Benplassen i baksetet er god i begge bilene, men 5 cm mindre bredde i Cruiserens baksete merkes godt. I praksis er det god plass til tre barn, men i trangeste laget for voksne. De tre separate baksetene i Premacy fungerer bedre, rett og slett fordi det er 5 cm mer plass mellom dørene. Begge bilene har hodestøtter på alle fem plasser.

PT Cruiser har et meget behagelig hjuloppheng, både fordi det svelger tverrskjøter og dårlig asfalt uten å overføre plagsomt mye vibrasjoner og støt til karosseriet, og fordi det jobber i det stille. Premacy oppfører seg noe stivere og mer kantete på dårlig underlag, samtidig som bilen krenger noe mer i svingene.

Når det gjelder lyd er de to bilene et godt eksempel på at man ikke skal tro på alt man hører. Skulle vi ha gitt støykarakterer etter bare eget øre, ville vi sagt at det er merkbart høyere støynivå i Premacy. Samtidig ville vi sagt at det i PT Cruiser er stor forskjell i støynivå ved kjøring på fin eller grov asfalt. Fasiten, altså støymåleren, forteller oss imidlertid at det bare er ved kjøring i 80 km/t på grov asfalt at det er merkbart mer støy i Premacy, og ved 50 km/t på fin asfalt har denne bilen minst støy av de to. Grunnen til at øret blir "lurt", er at lyden i Premacy har høyere frekvens enn i PT Cruiser, og derfor oppfattes den som skarpere og mer sjenerende. Mens motorstøyen er mest fremtredende i PT Cruiser, er det hjulstøyen som dominerer i Premacy. Det er grunn til å understreke at vi i denne testen kjørte PT Cruiser med manuelt gear, det er nemlig vesentlig for lydopplevelsen. Folk med kresne ører bør ikke velge PT Cruiser med automatgear. Der har Chrysler en jobb å gjøre.
Testvurdering komfort
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Kjøreegenskaper
Premacy er en typisk japaner, i den forstand at den er lettkjørt. Her trengs det ikke lang tilvenningsperiode før styrefølelse, gasspådrag og gearskift sitter som det skal – mykt, behagelig og i fin harmoni. PT Cruiser er sånn sett mer krevende, blant annet fordi den grovere motorlyden gjør at vi i starten er for forsiktige med gasspedalen til å få opp turtallet på "riktig" nivå. Amerikaneren er stødig i fjæringen, og tar seg smidig gjennom krappe svinger. Men på typisk amerikansk vis er også PT Cruiser en anelse lett på styringen, på grunn av kraftig styreservo. Derfor oppleves den som noe mer upresis i styringen ved landeveiskjøring enn Premacy.

Begge testbilene var skodd med 55-profil dekk, med PT Cruisers gummi 10 mm bredere enn Premacys. Mazda har valgt 15-tommers felger som standard på Premacy her i landet, selv om vognkortet sier 185/65R14, noe som i praksis betyr at de har gitt bort litt kjørekomfort til fordel for styrefølelse.

Ved rask unnamanøver smyger den seg forutsigbart gjennom hindringen, og den er lett å kontrollere når den har nådd grensen. Før veigrepet slipper, signaliserer den tydelig hva som er i ferd med å skje. Premacy takler unnamanøveren uten problemer, inntil en viss hastighet, og den hastigheten ligger omtrent 10 km/t lavere enn for PT Cruiser.

Bremselengden fra 80 km/t skiller med 1 meter i PT Cruisers favør, men begge holder seg under 30 meter og får absolutt godkjent.
Testvurdering kjøreegenskaper
PT Cruiser: 9. Premacy: 8.

Ytelser og forbruk
På papiret er PT Cruisers 2-liter overlegen i effekt og dreiemoment, noe den ikke klarer å vise i praksis på landeveien. Den er riktignok raskest av de to fra 0-100 km/t, men vi klarte ikke å kopiere fabrikkens optimistiske tid på denne øvelsen. Premacys 1,8-liter oppnår bedre verdier ved akselerasjon både fra 40- 100 km/t i tredjegear og fra 70 til 100 km/t i tredje- og fjerdegear, til tross for sitt mer beskjedne dreiemoment.

Det lavere dreiemomentet i Premacy gjør at gearspaken må brukes noe flittigere i Premacy, men forskjellen er ikke stor. Som våre målinger viser, henger Premacy overraskende godt med under akselerasjon i fart, og dessuten når japaneren sitt maksimale dreiemoment ved betydelig lavere turtall enn sin amerikanske konkurrent. Gearskiftet i Premacy er presist og behagelig, til sammenligning er det litt mer kantete i PT Cruiser.

Selv om PT Cruiser ikke på noen overbevisende måte klarer å riste av seg Premacy under akselerasjon, er likevel 2-literen tørst. Det er sjelden vi opplever så stort sprik når det gjelder testforbruk, det er nærmest å regne som utklassing når Premacy oppnår 0,76 l/mil mot PT Cruisers 0,89. Bildet balanseres noe av at PT Cruiser er 115 kg tyngre enn Premacy, og dette betyr kanskje et merforbruk på 0,06 l/mil. Det er grunn til å minne om at bilene kjører etter hverandre gjennom hele testturen, det vil si at bilene holder samme hastigheter, kjører på nøyaktig samme føre og med hyppige bytter av sjåførene mellom de to bilene.
Testvurdering ytelse & forbruk
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

Priser og utstyr
Det er tre ting som virkelig skiller de to bilene; pris, motorstyrke og bagasjeplass. På grunn av de norske avgiftene henger selvfølgelig prisen og motorstyrken nøye sammen, og vi bruker ikke dette som et argument mot den mest motorsterke – så fremt effekten og trekkraften gir seg klare utslag. I denne sammenligningen klarer ikke PT Cruiser å gi oss noen klar følelse av overtak i muskelkraft. I lys av dette, er en prisforskjell på 57.000 kroner vanskelig å forsvare. Fire kollisjonsputer hører med til standardutstyret i begge bilene, det samme gjør antispinnregulering, klimaanlegg, 12-volts uttak i bagasjerommet, innvendig høydejustering av frontlyktene og tåkelys foran. Det er altså ikke lett å finne vesentlige punkter som skiller de to når det gjelder utstyrsnivå. Premacy har lyktespylere, noe PT Cruiser ikke har.
Testvurdering pris & utstyr
Premacy: 10. PT Cruiser: 8.

LES VIDERE:
-
Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS