-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Honda CR-V 2.2 I-CTDI Executive Advance
Meget velutstyrt og med fine kjøreegenskaper på landevei. Utenfor allfarvei har CR-V lite å vise til.


Honda CR-V
Honda CR-V har allerede rukket å være med i tre tester her i Bil, etter at den kom i ny drakt høsten 2006. Instrumentpanelet og midtkonsollen er oversiktlig og funksjonelt, men synsinntrykket preges av mye hardplast.
Skinnseter er standard i Executive, og de motbeviser påstanden om at skinn betyr glatte seter og dårlig sidestøtte ved aktiv kjøring. Setene byr på fin sittestilling takket være rikelige reguleringsmuligheter. Dessuten utmerker CR-V seg med flatt gulv, slik at det er lett å komme seg over fra det ene setet til det andre hvis en av dørene er blokkert.
Plassforholdene, både i kupeen og i bagasjerommet, er fullt på høyde med både Tiguan og Kuga. Benplassen i baksetet er merkbart bedre enn hos begge rivalene. Tallet som er oppgitt for bagasjeromvolum med bakseteryggen nedfelt, er noe misvisende. Fabrikken angir tallet for volum opp til vindushøyde, ikke opp til taket, slik som hos konkurrentene. Innlastingshøyden til bagasjerommet er 11 cm lavere enn på Tiguan. Ståhøyden under den åpne luka er derimot ikke den beste, 9 cm lavere enn på Kuga.
Hondas dieselmotor er sterk over et bredt turtallsspekter, den er fleksibel – og ulikt mange dieselmotorer tåler den også å kjøres ut på gearene. Motoren er kombinert med en 6-trinns kasse med presise sjaltebevegelser.
Hjuloppheng og fjæring er lagt i komfortabel retning heller enn i sportslig, uten at bilen er myk og krengete på svingete veier. Det er fin balanse og god stabilitet i bilen. Styringen er ikke like presis som i Kuga, men fullt ut akseptabel. På landeveien byr CR-V alt i alt på tillitvekkende og fine kjøreegenskaper.
I dette laget – mot de to antatt beste i klassen når det gjelder akkurat kjøreegenskaper – viser den dyktighet nok til å bli bedømt jevngod med Tiguan, men må stille et lite hakk bak Kuga på grunn av sistnevntes mer presise styring.
Sist CR-V var med oss i test, pekte vi på at den klarte seg godt på kjettingslitt, snødekket vei. Denne gang viste den seg frem med overraskende fin kjørekomfort på krevende grusveier.
Utenfor allfarvei bekrefter CR-V derimot tidligere inntrykk, av de tre testbilene er det den som er minst egnet til å ta seg frem på kjerreveier. Terrengløypa på Våler-banen, hvor vi vel å merke hadde kuttet ut de ekte offroadutfordringene, ble i tøffeste laget for CR-V. Mangel på differensialbrems er en vesentlig grunn for det.
Utstyrsnivå Advance innebærer svingbare frontlykter, aktiv fartsholder (med avstandsradar) og CMBS kollisjonssystem. Subjektivt virker det som om det er mer støy i CR-V, men i motsetning til forrige test, da bilene sto på vintergummi, kan ikke våre støymålinger bekrefte det. I det hele tatt virker bilen godt sammenskrudd, det er lite skrangling og vibrasjoner.
FØRERMILJØ 8
Noe plastpreg. Fin kombinasjon av design, funksjon og plass.
PLASS 6
Best bakseteplass. Godkjent bagasjevolum. God bredde.
KOMFORT 7
Bra kjøre- og sittekomfort på ulike underlag. Støy på det jevne.
PÅ VEIEN 7
Kjører godt på både asfaltvei og grusvei.
UTENFOR ALLFARVEI 3
Tar ikke utfordringen. Det enkleste 4WD-systemet, ikke diff-brems.
MOTORYTELSE 9
Marginalt høyest ytelse og moment, akselerasjon midt på treet.
FORBRUK/CO2 6
Lavest testforbruk, likevel ganske tørst.
SIKKERHET 7
Bare fire stjerner i NCAP-testen. Dekkvalget gir lang bremselengde.
PRIS 6
Ikke billig. Høyt utstyrsnivå, men også høyest pris.
UTSTYR 9
Høyt nivå. Navigasjon, svingbare frontlykter, ryggekamera, avstandsradar.
SUM 68
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:Ford KugaVolkswagen TiguanKonklusjonTekniske data