-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Honda CR-V 2.2 I-CTDI
På landeveien byr CR-V på kjøreegenskaper som er fullt på høyde med de beste stasjonsvogner – men i offroadløypa har den lite å skryte av.


Honda CR-V
Honda CR-V i ny utgave har vi allerede rukket å kjøre i to tester her i bladet (Bil nr. 1 og 4 i år). Først fikk nykommeren måle krefter med den forrige modellen, begge med bensinmotor, deretter skiftet vi over til dieselmotor og lot den bryne seg på tre andre konkurrenter.
Overraskende nok viste det seg også at dieselmotoren betyr lavere støy under akselerasjon, riktignok ikke all verdens forskjell, men et par desibel er verdt å ta med seg i vurderingen av komforten. Når vi denne gang har med seks av de mest populære SUV-modellene i testen, er det bare den nye X-Trail som viser noe lavere støytall enn CR-V.
Testlaget er ganske så enstemmige om at CR-V stiller med en nydelig motor. Da Honda endelig kom på banen med dieselmotorer, gjorde de det med bravur. 2,2-literen er sterk over et bredt turtallsspekter, den er fleksibel – og ulikt mange andre dieselmotorer tåler den også å kjøres ut på gearene. Motoren er kombinert med en 6-trinns kasse med presise sjaltebevegelser, og plasseringen av gearspaken på midtkonsollen fungerer fint for de fleste av oss.
Hjuloppheng og fjæring er lagt i komfortabel retning heller enn i sportslig. Likevel fremstår ikke bilen som myk og krengete på svingete veier, en solid sporvidde og fin balanse i bilen sørger for god stabilitet.
Styringen er presis, men ikke utpreget kontant. Alt i alt byr CR-V på meget tillitvekkende og fine kjøreegenskaper som er fullt på høyde med de beste stasjonsvogner – på landevei. I offroadløypa derimot, må CR-V se seg forbikjørt av samtlige testkonkurrenter. Her er uttrykket "Bambi på glattisen" nærliggende å bruke som beskrivelse på prestasjonen. En ikke uvesentlig grunn er at CR-V er den eneste av bilene som ikke har låsefunksjon på firehjulstrekket.
Interiøret er oversiktlig, stilfullt og moderne, men har en smule hardplastpreg. Vår Executive-versjon har skinnseter som standard, og selv om skinn vanligvis betyr glatte seter og dårlig støtte ved aktiv kjøring, er disse setene laget av mykt og delikat skinn samtidig som utformingen gir meget god sidestøtte. Testens beste seter! Legg så til at venstrefoten finner seg til rette på en bred, eksemplarisk fothviler. Dermed har du et førermiljø som det er lett å finne seg til rette i.
Plassforholdene, både i kupeen og i bagasjerommet, er det bare tvillingene Outlander/4007 som overgår i dette selskapet. Adkomsten til bagasjerommet er blitt lettere etter at reservehjulet ble flyttet fra bakluka til under dørken, dermed er bakluka topphengslet, men ståhøyden under den åpne luka er ikke den beste. På ett område kommer CR-V dårlig ut i testen: Prisen.
FØRERMILJØ 9
Delikat kombinasjon av plass, ergonomi og design.
PLASS 8
Rommelig kupé, godkjent også på bagasjevolum.
KOMFORT 9
Behagelig fjæringskomfort på ulike underlag. Lavt støynivå.
PÅ VEIEN 9
Meget bra på landevei – både asfalt og grus.
I OFFROADLØYPA 3
Styr unna. Enkleste 4WD-systemet, ingen sperre.
MOTOR/FORBRUK 7
Beste motoren i dette selskapet, også lavest testforbruk.
SIKKERHET 8
Fire stjerner i NCAP-testen. Har ellers det som kreves i dag.
PRIS/UTSTYR 5
Ikke høyeste pris, men ganske nær. Bra utstyrsnivå.
SUM 58
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Jeep Patriot
- Mitsubishi Outlander
- Nissan X-Trail- Peugeot 4007
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Tekniske data