-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Daihatsu Sirion - Suzuki Ignis - Suzuki Jimny - Toyota Yaris
Bredden blant de japanske småbilene er like stor som blant de store bilene. Denne gang har bestselgeren i klassen fått bryne seg mot tre firehjulstrekkere på vinterføre.

Først publisert i BIL 4 - 2001.
Kampen om kundene er knallhard i småbilsegmentet og skal en syns må en ha noe spesielt å tilby. Det er derfor ikke så merkelig at Daihatsu og Suzuki har valgt å fokusere på biler med firehjulsdrift – på den måten blir det færre konkurrenter. I et land hvor vær- og føreforhold gjør at det ikke alltid er en selvfølge at en komme frem uten å måtte ty til snøskuffen eller kjettinger, er det et marked for rimelige firehjulstrekkere.
Vi kjørte Sirion med enlitersmotoren forrige vinter. Selv med relativt liten motor er dette et rivjern når det gjelder fremkommelighet, og langt kraftigere doninger melder pass før Sirion står fast. Nå er det den nye 1,3-literen med 102 hk vi har testet, og bilen har fått den motoren den fortjener. Dette er en skikkelig råtass og med et aggressivt firehjulsdriftsystem er sjansene for at du skal stå fast minimale. Samtidig blir kjøreegenskapene litt rampete.
Med Ignis har Suzuki tatt mål av seg til å utfordre Yaris. Den når vel ikke helt opp på Yaris-nivå på alle områder, men motor- og utstyrsmessig har Ignis mye å by på. Og i motsetning til Baleno og Wagon R har Ignis et litt forsiktig firehjulsdriftsystem – det går litt ut over fremkommeligheten i ekstreme situasjoner, men er en fordel for kjøresikkerheten.
Jimny er offroaderen blant de små firehjulstrekkerne. Røff, men med overraskende god komfort på enkelte områder. Den er stutt på mer enn en måte. Her får du ristet deg skikkelig. Men sjansene for at du skal stå fast er små, med reduksjonsgear og fast forbindelse mellom for- og bakaksel er dette røff redskap.
Yaris har bare drift på forhjulene og når det gjelder fremkommelighet blir den slått. Men du verden så mye annet den har å by på. Den slår ikke konkurrentene på utstyr heller, men Toyota viser at de mestrer områdene kvalitet og finish. Dessuten har 1,3-literen både trekkkraft og akselerasjon til å hamle opp med den sportslige Sirion.
Testen viser firehjulsdriftens fordeler og ulemper, og den viser også at valget kan stå mellom ulike typer firehjulsdrift, ikke bare mellom for- eller firehjulsdrift.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion- Suzuki Ignis
- Suzuki Jimny
- Toyota Yaris
- Konklusjon
- Priser og tekniske data