-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mazda Demio 1.3 GLX
Mazda har manglet en småbil noen år. Når de skal ha en kompakt bil under 323, er det få som egner seg bedre enn Demio.
Demio
Demio
Den er ikke noen småbil akkurat. 380 cm lang er den godt voksen i forhold til både Atos, Wagon R+ og A-Klasse, men likevel holder den behørig avstand i forhold til kompaktklassen. Likevel er det kanskje der den finner de fleste konkurrentene når det gjelder plass. Demio er riktig nok bare 153,3 cm høy og lavest av de seks bilene vi har kjørt denne gangen. Det merkes i form av mindre kupéhøyde, men den er fortsatt drøyt 10 cm høyere enn A-Klasse. Setehøyden er nok til at du sitter høyt.
Dette siste gjør at plassen utnyttes svært godt. Demio har en svært så rommelig passasjeravdeling, men bagasjerommet er ikke blant de største. Med baksetet i bakerste posisjon rommer det 330 liter. Skyver du derimot forover – totalt har det en vandring på 12 cm – øker volumet til drøyt 360 liter.
Genial seteløsning
Baksetet har delt seterygg, men hel sittepute. Seteryggene kan legges bakover eller vippes forover slik at du enten får en behagelig tilbakelent sittestilling eller mer bagasjeplass. Hele baksetet kan vippes forover slik at det hviler mot forsetene og gir et meget rommelig bagasjerom. Ønsker du å ligge nedpå, kan forsetene og baksetene arrangeres slik at du har "seng". Kort sagt et genialt og fleksibel setearrangement.
Demio gir et vesentlig mer robust preg enn Atos, Wagon R+ og Gran Move. Førerplassen er gjennomtenkt og de kraftige setene gir god sittekomfort med god støtte til både lår og rygg. Høyderegulering av rattet er standard, og førersetets sittepute har også høyderegulering.
1,3-litersmotoren med 72 hk er ingen kruttønne, men den holder så absolutt mål hvis du i tillegg er villig til å bruke gearspaken litt oppleves Demio som kvikk. Småbilfølelsen slipper du. Demio føles som større enn den er. Fjæringskomforten er god, men de skarpe ujevnhetene merkes. Skåret i gleden er et relativt høyt støynivå på piggslitt asfalt. Det er mulig andre dekk kan hjelpe. Vi har ingen erfaring med hvordan originaldekkene fra Yokohama er med tanke på støy.
Sikre kjøreegenskaper
Mazda 323 har vært blant de kvikkeste bilene i vår unnamanøver gjennom mange år. Demio bærer den arven videre. 95 km/t med en lett overstyring som er enkel å kontrollere er rene utklassingen. Selv ikke A-Klasse med ESP er i nærheten av Demio i den kritiske manøveren. Med fire personer i bilen takler den unnamanøveren i 90 km/t med bare en lett kontrollerbar overstyring.
Dette er faktisk en av de mest letthåndterlige bilene på markedet, noe som ble vist på landeveien og under noen runder på Rudskogen. Designmessig virker Demio kanskje litt vel traust både innvendig og utvendig, men på veien er dette faktisk et meget trivelig bekjentskap.
Med en prislapp på under 145.000 kroner er dette virkelig en bil som gir valuta for pengene. Den kommer heller ikke i kategorien som føles billig. Dette er en bil som vil fungere godt også på langtur og som familiens eneste bil.
LES VIDERE:
- Daihatsu Gran Move
- Hyundai Atos
- Renault Mégane
- Suzuki Wagon R+
- Konklusjon
- Priser og tekniske data