Hyundai Elantra 1.6 GLS

Publisert

Innledning

Elantra stiller i følge importøren i mellomklassen. Ser vi på de utvendige målene er den bare 4 cm lengre enn Civic sedan, mens den er 7 cm lengre enn Almera. Akselavstanden er 1 cm kortere enn Civics, likevel er Elantra merkbart rommeligere. Den føles ikke rommeligere, men tar vi frem målebåndet er det ingen tvil. Kupébredden er mer sjenerøs, noe som er spesielt merkbart for baksetets del. 5 cm større bredde enn i Civic merkes. Selv om tre voksne har det trangt også i Elantra, har de det rommeligere enn i de to konkurrentene.

Benplassen er også bedre, men den fordelen blir delvis spist opp ved at du sitter lavere i Elantra. Dermed må du bruke plassen frem til forsetene mer.

I bagasjeavdelingen har Elantra minst å by på, først og fremst på grunn av at bagasjerommet er 5 og 6 cm smalere enn i de to konkurrentene uten at det tas igjen i lengden. Også Elantra har innvendige hengsler som opptar plass i bagasjerommet. Elantra er den eneste av de tre som har innvendig trekk og håndtak i bakluken.

Førerplassen er praktisk og vesentlig mer vellykket når det gjelder både materialvalg, finish og design enn i forrige generasjon Elantra og koreanske biler i sin helhet. Koreanerne kommer nå etter også på dette området. Fra førersetet oppleves Elantra som rommelig, først og fremst på grunn av at den faktisk er 5 – 6 cm bredere enn de to japanske konkurrentene. Benplassen er nemlig ikke bedre enn i de to andre.

Førerplassen er ryddig og oversiktlig og har en rekke praktiske detaljer blant annet i form av små rom, koppholdere som kan tilpasses ulike koppstørrelser og parkeringsbillettholder. Den blå instrumentbelysningen er det mange som kan styre sin begeistring for, men ellers har Elantra en meget tiltalende førerplass med alle betjeninger innen rekkevidde og logisk plassert.

Kjørestillingen er meget god og du sitter litt høyere enn i Civic og Almera. Rattet er nærme nok til at de fleste ikke vil savne horisontal justering og høyderegulering er standard. Førersetet har vinkeljustering av sitteputen og gir god støtte i alle retninger.

Har du en eldre Elantra friskt i minne under prøvekjøring av dagens modell, vil du få en positiv overraskelse. Den nye modellen er nemlig svært så komfortabel. Støynivået kan være litt høyt på grov asfalt, men generelt er det meget behagelig og lavere enn i både Civic og Almera.

Fjæringskomforten er også meget god. Elantra takler både store og små ujevnheter klart best av disse tre og har bedre flyt over ujevnhetene. Eneste minus på komfortsiden er at det på dårlig vei er noe mer støy fra hjulopphengene enn i de to japanerne. Sånn sett gir koreaneren et litt billigere inntrykk.

God fjæringskomfort har lett for å gå ut over kjøreegenskapene. På svingete vei har Elantra store problemer med å henge med Civic og Almera. Den krenger mer, understyrer vesentlig mer og tidligere og mangler ganske enkelt det gode veigrepet de to japanerne byr på. Den har også en sterkere tendens til å spore på piggslitt asfalt og må passes litt mer bevisst i forhold til dette.

Den myke fjæringen er spesielt uheldig i sving kombinert med ujevnheter. På vårveier trenger Elantra en mer årvåken sjåfør enn Civic. Styreresponsen er ikke på nivå med japaneren, og den gir heller ikke samme kontakt med veien, men styrefølelsen er god nok til å formidle forhjulenes gjøren og laden slik at sjåføren sjelden opplever understyringen som overraskende. Slippgrensen er bred og bare i unnamanøveren er Elantra direkte vanskelig å kontrollere sammenlignet med Civic og Almera.

Elantra har 1,6-liters motor med 90 hk, 20 hk i manko i forhold til Civic. Det merkes selvsagt. Når vi også legger til at Elantra er 90 kg tyngre enn Hondaen, bør forventningene til motoren dempes noe. 0 til 100 km/t på 12,5 sekunder er 1,5 sekunder lengre tid enn fabrikken oppgir, men fullt ut akseptabelt for en 1,6-liter i denne klassen.

Gearutvekslingen er godt tilpasset motorens trekkraft og det er sjelden bruk for fjerdegearet ved normal landeveiskjøring. Motorstøyen er litt mer merkbar i Elantra enn i Almera og Civic, men det skyldes hovedsakelig at Elantra har mindre støy fra andre kilder. Ved norske hastigheter er ikke dette noe problem.

Til tross for at Elantra i følge EUs forbruksmåling har det høyeste bensinforbruket av de tre, hadde den samme testforbruk som Civic. Det skyldes nok delvis at den ikke innbød til like hard bruk av gassen som Civic, at den hadde mer krefter og krevde mindre bruk av turtall for å holde tempoet oppe på svingete og krevende veier enn Almera, og at den går billig når den kjøres fornuftig.

Elantra GLS har en praktisk utstyrspakke. Fire kollisjonsputer er standard også her, det samme er tre trepunktsbelter og tre hodestøtter i baksetet, ABS-bremser med elektronisk kraftfordeling, klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran og bak, sentrallås, elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene, kjørekomputer, vinduviskere med variabelt intervall og lyktespylere.

Mens interiøret har tradisjonelle løsninger, har Hyundai vært dristigere når det gjelder eksteriørdesignen. Elantra skiller seg klart fra konkurrentene og faller nok ikke like lett i smak hos alle som for eksempel Civic, men den skremmer neppe noen. Finishen er god, men fortsatt mangler det litt før den er på nivå med Civic og Almera. Her får du mye bil for pengene, og er det plass og komfort som teller kan dette være et aktuelt alternativ til en mindre og dyrere bil.

FØRERPLASS = 9
Førerplassen er oversiktlig og svært ryddig. Finishen er god, men det er fortsatt rom for forbedringer.
PLASS = 9
Ikke spesielt rommelig for sjåføren, men kupeen er rommelig. Bagasjerommet kunne vært rommeligere.
KOMFORT = 10
Elantra har god fjæringskomfort og et lavere og behageligere støynivå enn de to konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 7
Dette er ikke en bil du kjøper for kjøreegenskapens skyld. De er trygge, men langt fra inspirerende.
YTELSE OG FORBRUK = 8
1,6-literen mestrer den tunge Elantraen overraskende godt uten å imponere.
PRIS OG UTSTYR = 10
Her får du mye bil for pengene. Elantra har et meget innholdsrik utstyrspakke til en meget god pris.

LES VIDERE:
- Honda Civic
- Nissan Almera
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS