-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Skoda Fabia 1.9 TDI Elegance
Ingen designbombe, men et praktisk pakkesel for de som gir blaffen i status.


Skoda Fabia
Skoda Fabia, i sin andre generasjon, ble lansert i stasjonsvognutgave her i landet i slutten av januar. Som i kombikupeen er førermiljøet mørkt og kjedelig av utseende – men du verden så oversiktlig og funksjonelt.
Rattet har både høyde- og lengderegulering, og det er lett å finne en fullt ut akseptabel sittestilling, selv om sidestøtten både i ryggen og sitteputen kunne vært bedre, samtidig som høyrebenet ikke får den beste sidestøtten på grunn av midtkonsollens utforming. Venstrefoten finner seg imidlertid godt til rette på en bred og behagelig fothviler. Hvis du prioriterer sittekomfort, bør du velge sportutgaven, hvor forsetene har bedre sidestøtte og høyderegulering.
Passasjerene i baksetet sitter høyt, og dermed får man også følelsen av at det er bedre benplass enn målebåndet viser. Fabia har det absolutt største bagasjerommet av de tre testbilene, over 140 liter større enn i 207 SW (når VG hadde en annen konklusjon, var det fordi de feilaktig oppga volumet for kombikupeen). Det er spesielt høyden under bagasjedekselet som er overlegen, mens både lengde og bredde er mer på det jevne.
Gulvet blir ikke flatt når bakseteryggen legges ned, og dessuten må du løfte bagasjen forholdsvis høyt for å få den inn i bagasjerommet. Ståhøyden under den åpne bakluka er derimot imponerende, det samme må vi si om lasteevnen. Hele 440 kg kan dette pakkeselet ta med i form av passasjerer og bagasje.
Motoren er av den "gamle" pumpedysekonstruksjonen som Volkswagen er i ferd med gå bort fra. Under akselerasjon bidrar motoren i stor grad til at Fabia har høyt støynivå. TDImotoren er sterk og fleksibel, du trenger ikke jobbe mye med gearspaken for å holde flyten i kjøringen når du har et moment på 240 Nm, samtidig som momentet har sin maks-verdi ved et turtall som harmonerer godt med norske fartsgrenser. På bakgrunn av at motoren ikke er av ny dato, er det ikke overraskende at Fabia har det høyeste forbruket i denne testen – til tross for at bilen er 120 kg lettere enn 207 SW.
Fabia er ikke bilen du velger hvis du søker kjøreglede og utfordringer bak rattet. Kjøreegenskapene kan best beskrives som "helt greie". De kaller ikke på de store superlativene, men hjulopphenget gir akseptabel kjørekomfort samtidig som det "svelger" dårlig vei i en slik grad at slag og vibrasjoner bare i liten grad overføres til karosseri og ratt. Styringen er ikke blant de meste kontante, for å si det forsiktig. Vi hadde med andre ord ikke sagt nei takk til bedre styrerespons.
Mens Clubman må sies å være mest for øyet, er Fabia den rake motsetning: Lite å se på, men mye bil for pengene. Fabia er bilen for de snusfornuftige som gir blaffen i status, men som prioriterer plass og økonomi.
FØRERMILJØ - 7 poeng
Traust, mørkt og kjedelig. Meget funksjonelt. Grei sittestilling.
PLASS I KUPÉ - 8 poeng
Beste bakseteplassen av de tre. Ellers på det jevne.
BAGASJEPLASS - 8 poeng
Desidert størst volum. Bakseteryggen er ikke lett å legge ned, og gir ikke flatt gulv.
KOMFORT - 7 poeng
Både kjøre- og sittekomfort på det jevne. Mye akselerasjonsstøy.
PÅ VEIEN - 5 poeng
Hjuloppheng, fjæring og demping på det jevne. Dvask og upresis styring.
MOTORYTELSE - 8 poeng
Trekkvillig motor på høyde med de to konkurrentene.
FORBRUK - 7 poeng
Høyest testforbruk. Også høyest fabrikkforbruk, men små marginer
SIKKERHET - 8 poeng
Ligger, med sine fire stjerner, bak de to andre i NCAP-testen.
PRIS - 9 poeng
Desidert lavest basispris. Testbilen også billigst, men full pakke drar opp.
UTSTYR - 7 poeng
Soltak er inkludert på dette nivået. Ellers på det jevne i dette laget.
SUM - 74 poeng
Merk: Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mini Cooper D Clubman
- Peugeot 207 SW
- Konklusjon
- Tekniske data