Ford Focus C-Max 1.8 Trend

Publisert Sist oppdatert

Focus C-Max
Focus C-Max

Innledning

Førermiljøet i C-Max er meget ryddig og funksjonelt, med oversiktlig instrumentpanel og også meget enkel og oversiktlig integrert radio med store knapper. Interiøret gir inntrykk av meget god finish. Det er akseptabel plass til venstrefoten, en klar forbedring fra Fusion og Fiesta, hvor fothviler er ikke-eksisterende. Midtkonsollen gir god sidestøtte til høyrebenet. Likevel kunne sittekomforten vært bedre, for setene gir dårligere lårstøtte enn i de to konkurrentene, selv om sitteputene er like korte i Scenic.

Den høyt plasserte gearspaken fungerer fint på grunn av kort avstand til rattet. Alle de tre testbilene har for øvrig fireveis regulering av rattet. Det er meget god takhøyde foran, snauere bak, men fortsatt akseptabel. Det er trangt til bena i baksetet, spesielt sammenlignet med Touran, men hovedsynderen er bordet på forseteryggen. Hvis du kan ha det oppslått foran deg, vinner bena 2-3 cm plass.

Bagasjerommet er meget ryddig, med rette sidevegger, og er lett å utnytte effektivt. Målene er nesten identiske med Scenics, bortsett fra høyden under dekselet, som gir en forskjell i bagasjevolum i C-Max’ favør. Columbi-egget med hensyn til fleksibiliteten i C-Max, som vi riktignok først stiftet bekjentskap med i Opel Meriva, er at de to ytterste baksetene er montert på skråstilte skinner. Når midtsetet tas ut, kan de to andre setene skyves innover og bakover. På den måten får de to baksetepassasjerene bedre plass til både bena og skuldrene. Det går på bekostning av bagasjerommet som reduseres med 90 liter, på den annen side blir det plass til et par mindre vesker ved siden av baksetene. Ulempen er at midtsetet må plasseres et sted, enten i bagasjerommet eller i garasjen.

Ford-motoren er hakket kraftigere enn de to konkurrentene, 1,6-liter var ikke tilgjengelig. Det lille overtaket i ytelse og bunndrag er merkbart, særlig fordi C-Max er den letteste bilen, hele 150 kg lettere enn Touran. På variert landevei virker både Scenic og Touran å være en smule undermotorisert i forhold til C-Max.

Styringen er ikke spesielt kontant, men C-Max har likevel den beste styrepresisjonen av de tre. Den har litt mer kontant fjæring enn de to andre, men underlaget skal være meget dårlig før slag og vibrasjoner i hjulopphenget oppfattes som ubehagelige. C-Max, den første bilen på Ford-konsernets nye plattform, har et understell som virker påkostet. Dette legger grunnlaget for testlagets klare dom om at C-Max er den beste bilen å kjøre av de tre.

FØRERPLASS = 8
Oversiktlig og funksjonell, ikke optimal støtte i setene.
PLASS = 7
Bagasjeplass midt på treet. Den trangeste kupéen, men ørsmå marginer.
KOMFORT = 8
Noe komfort er ofret på kjøreegenskapenes alter. Lavt støynivå på landeveien.
KJØREEGENSKAPER = 10
Best hjuloppheng og best styring i dette selskapet.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beste akselerasjonstall av de tre. Også lavest forbruk, så vidt.
SIKKERHET = 8
Totrinns kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer i hele kupéens lengde og frikobling av pedalene ved kollisjon. Fusion fikk fire NCAP-stjerner, C-Max bør være minst like sikker.
PRIS OG UTSTYR = 9
Lavest pris av testbilene, selv med kraftigst motor. ESP er ekstrautstyr.

LES VIDERE:
-
Renault Scenic
- VW Touran
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS