-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Kremen av kompakt-SUV
Tidligere har Tiguan og Kuga vunnet hver sin SUV-test hos oss – derfor lot vi begge utfordre Subaru Forester, en bil som kom i ny drakt høsten 2008 i et marked hvor det er meget tøff konkurranse. Testen ga en uvanlig klar vinner.
(Denne testen sto på trykk i Bil nr 5/2009. Vær klar over at det på et senere tidspunkt har kommet en ny utfordrer i denne klassen, nemlig BMW X1 xDrive. Den har vi testet mot Tiguan og Kuga, og dette kan du lese om i Bil 1/2010.)
I løpet av høsten og vinteren har det blitt mindre politisk korrekt å kjøre SUV. I denne testen handler det riktignok om «SUV-light», biler med lavere vekt og enklere 4WD-system enn de store, «ekte» firehjulstrekkerne – men de er likevel ingen sparebøsser, akkurat.
Alle de tre testbilene mangler reduksjonsgear, så de har ingen ting i terrenget å gjøre – vi snakker her egentlig om stasjonsvogner med høyere bakkeklaring.
Hvis du ikke har behov for verken bakkeklaringen eller firehjulstrekk, velger du vel heller en vanlig stasjonsvogn – det er jo bedre plass til både bagasje og passasjerer i for eksempel Mondeo og Passat.
I styrehuset
Alle tre testbilene har oversiktlige og ryddige dashbord og instrumenter, men de representerer to forskjellige stilretninger når det gjelder førermiljø.
Forester og Tiguan står for det tradisjonelle, med mørke overflater og en smule traust design. Kuga har friskere utseende, men den blanke midtkonsollen gir til overmål et plastaktig preg. Dette er et spørsmål om smak og behag.
Det er lite å utsette på innstillingsmulighetene på førersetet i disse bilene, både høyde- og lengdereguleringen er rikelig. Den eneste merkbare forskjellen finner vi i fothvileren for venstrefoten. Den er helt prima i Tiguan, noe mer puslete i Kuga og i korteste laget på Forester.
Kuga og Forester gir en viss grad av «badekarfølelse» – på grunn av forholdsvis høyt dashbord får vi en følelse av å sitte lavt.
Sikten fremover hindres bare i liten grad av A-stolpene i alle tre, men sikten bakover er noe dårligere i Kuga på grunn av lavere vinduer både på sidene bak og i bakluka.
Tiguan er den eneste av testbilene som har tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen. Både Kuga og Forester har start/stopp-knapp på dashbordet.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan