-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Kremen av kompakt-SUV
Tidligere har Tiguan og Kuga vunnet hver sin SUV-test hos oss – derfor lot vi begge utfordre Subaru Forester, en bil som kom i ny drakt høsten 2008 i et marked hvor det er meget tøff konkurranse. Testen ga en uvanlig klar vinner.
(Denne testen sto på trykk i Bil nr 5/2009. Vær klar over at det på et senere tidspunkt har kommet en ny utfordrer i denne klassen, nemlig BMW X1 xDrive. Den har vi testet mot Tiguan og Kuga, og dette kan du lese om i Bil 1/2010.)
I løpet av høsten og vinteren har det blitt mindre politisk korrekt å kjøre SUV. I denne testen handler det riktignok om «SUV-light», biler med lavere vekt og enklere 4WD-system enn de store, «ekte» firehjulstrekkerne – men de er likevel ingen sparebøsser, akkurat.
Alle de tre testbilene mangler reduksjonsgear, så de har ingen ting i terrenget å gjøre – vi snakker her egentlig om stasjonsvogner med høyere bakkeklaring.
Hvis du ikke har behov for verken bakkeklaringen eller firehjulstrekk, velger du vel heller en vanlig stasjonsvogn – det er jo bedre plass til både bagasje og passasjerer i for eksempel Mondeo og Passat.
I styrehuset
Alle tre testbilene har oversiktlige og ryddige dashbord og instrumenter, men de representerer to forskjellige stilretninger når det gjelder førermiljø.
Forester og Tiguan står for det tradisjonelle, med mørke overflater og en smule traust design. Kuga har friskere utseende, men den blanke midtkonsollen gir til overmål et plastaktig preg. Dette er et spørsmål om smak og behag.
Det er lite å utsette på innstillingsmulighetene på førersetet i disse bilene, både høyde- og lengdereguleringen er rikelig. Den eneste merkbare forskjellen finner vi i fothvileren for venstrefoten. Den er helt prima i Tiguan, noe mer puslete i Kuga og i korteste laget på Forester.
Kuga og Forester gir en viss grad av «badekarfølelse» – på grunn av forholdsvis høyt dashbord får vi en følelse av å sitte lavt.
Sikten fremover hindres bare i liten grad av A-stolpene i alle tre, men sikten bakover er noe dårligere i Kuga på grunn av lavere vinduer både på sidene bak og i bakluka.
Tiguan er den eneste av testbilene som har tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen. Både Kuga og Forester har start/stopp-knapp på dashbordet.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga