-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford Fusion – Honda Jazz – Hyundai Getz - Toyota Yaris
Små ytre mål, fleksible innredninger, forholdsvis god komfort. Dette er fellesnevnere for firkløveret som utgjør månedens testbiler. Kan den veletablerte Yaris stå imot presset fra de selvutnevnte hovedkonkurrentene Jazz og Getz samt nykommeren Fusion?

Først publisert i BIL 5 - 2003.
Flerbruksbiler i miniatyr
Hendige,oversiktlige og lettkjørte er stikkord som karakteriserer de fire konkurrentene i månedens sammenligningstest. De er småbiler, men er rommelige som kompaktklassebilene var for bare noen få år siden. Faktisk kan både Fusion og Jazz vise til bagasjeplass som er fullt på høyde med flere av dagens biler i Golf-klassen. Samtidig byr småbilene på seteløsninger som er svært så smarte og gjør at bilene fremstår som en slags flerbruksbiler i miniatyr.
At dagens moderne småbiler er fleksible betyr at bruksverdien er langt høyere enn på tidligere småbiler hvor det var minimale muligheter til å "flekse" med bagasjevolum og seteløsninger. Samtidig er også sikkerheten vesentlig bedre enn før, noe som ikke minst er viktig på bakgrunn av at småbilene gjerne er bil nummer to i familien – bilene som ofte blir brukt til å transportere barna til og fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Ingen av de fire testbilene denne gang er imidlertid utstyrt med stabilitetskontroll, og dette er ett av de punktene som fortsatt skiller småbilene fra kompaktklassebilene.
Både stabilitetskontroll og andre utstyrsdetaljer er selvfølgelig et prisspørsmål, og når det dreier seg om småbiler er nettopp prisen et viktig punkt for mange av kundene. Derfor er det bemerkelsesverdig hvor store prisforskjeller det er mellom de fire testbilene denne gang. Nesten 25 prosent skiller den billigste og den dyreste, uten at dette kan forklares i manglende utstyr i den billigste. Tvert i mot er så vel sikkerhets- som komfortutstyr i praksis likeverdig i alle fire konkurrentene.
Vanligvis er det på komfortdetaljer som hjuloppheng og støy vi lettest ser, kjenner og hører hvorfor enkelte biler koster mer enn andre. Testkjøringen viser at Getz har et lite stykke igjen før den er helt på høyde med de tre andre når det gjelder kjøreegenskaper og støy – men om dette er verdt opp til 40.000 kroner vil sikkert bli diskutert i de hjem hvor familien står i ferd med å skaffe seg bil nummer to, eller hvor enslige skal skifte ut sin ene bil.
Bli med på testturen og finn ut om ferskvare er best, eller om veletablert teknikk og gjennomprøvde løsninger fortsatt holder mål.
LES VIDERE:
- Ford Fusion
- Honda Jazz
- Toyota Yaris
- Hyundai Getz
- Konklusjon
- Priser og tekniske data