-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fusion – Honda Jazz – Hyundai Getz - Toyota Yaris
Små ytre mål, fleksible innredninger, forholdsvis god komfort. Dette er fellesnevnere for firkløveret som utgjør månedens testbiler. Kan den veletablerte Yaris stå imot presset fra de selvutnevnte hovedkonkurrentene Jazz og Getz samt nykommeren Fusion?
Først publisert i BIL 5 - 2003.
Flerbruksbiler i miniatyr
Hendige,oversiktlige og lettkjørte er stikkord som karakteriserer de fire konkurrentene i månedens sammenligningstest. De er småbiler, men er rommelige som kompaktklassebilene var for bare noen få år siden. Faktisk kan både Fusion og Jazz vise til bagasjeplass som er fullt på høyde med flere av dagens biler i Golf-klassen. Samtidig byr småbilene på seteløsninger som er svært så smarte og gjør at bilene fremstår som en slags flerbruksbiler i miniatyr.
At dagens moderne småbiler er fleksible betyr at bruksverdien er langt høyere enn på tidligere småbiler hvor det var minimale muligheter til å "flekse" med bagasjevolum og seteløsninger. Samtidig er også sikkerheten vesentlig bedre enn før, noe som ikke minst er viktig på bakgrunn av at småbilene gjerne er bil nummer to i familien – bilene som ofte blir brukt til å transportere barna til og fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Ingen av de fire testbilene denne gang er imidlertid utstyrt med stabilitetskontroll, og dette er ett av de punktene som fortsatt skiller småbilene fra kompaktklassebilene.
Både stabilitetskontroll og andre utstyrsdetaljer er selvfølgelig et prisspørsmål, og når det dreier seg om småbiler er nettopp prisen et viktig punkt for mange av kundene. Derfor er det bemerkelsesverdig hvor store prisforskjeller det er mellom de fire testbilene denne gang. Nesten 25 prosent skiller den billigste og den dyreste, uten at dette kan forklares i manglende utstyr i den billigste. Tvert i mot er så vel sikkerhets- som komfortutstyr i praksis likeverdig i alle fire konkurrentene.
Vanligvis er det på komfortdetaljer som hjuloppheng og støy vi lettest ser, kjenner og hører hvorfor enkelte biler koster mer enn andre. Testkjøringen viser at Getz har et lite stykke igjen før den er helt på høyde med de tre andre når det gjelder kjøreegenskaper og støy – men om dette er verdt opp til 40.000 kroner vil sikkert bli diskutert i de hjem hvor familien står i ferd med å skaffe seg bil nummer to, eller hvor enslige skal skifte ut sin ene bil.
Bli med på testturen og finn ut om ferskvare er best, eller om veletablert teknikk og gjennomprøvde løsninger fortsatt holder mål.
LES VIDERE:
- Ford Fusion
- Honda Jazz
- Toyota Yaris
- Hyundai Getz
- Konklusjon
- Priser og tekniske data