Ford Kuga 2.0 TDCI Titanium

Fords europeiske SUV-debut kommer sent, men godt. Kuga plukker testpoeng jevnt og trutt.

Publisert Sist oppdatert

Ford Kuga

Innledning


Ford Kuga er basert på Fords velprøvde C-arkitektur, også kalt Focus-plattformen, men med 5 cm lengre akselavstand. Bilen viderefører Fords såkalte Kinetic design, eller design i bevegelse – her skal du lete lenge etter rette linjer – og den har så absolutt fått et mer spennende og markert preg enn den småkjedelige linjen som Volkswagen har valgt på Tiguan. Fords nykommer på SUV-fronten er på plass hos de norske forhandlere når dette leses, og de første kundene har også allerede fått
sine biler.

På plass ved rattet merker vi oss at vi sitter forholdsvis høyt, vi ser ned på instrumentene i større grad enn hos de to konkurrentene. Mange av interiørelementene kjenner vi igjen fra S-Max og Mondeo. Gearspaken, som er integrert i midtkonsollen, sitter forholdsvis høyt, men den faller fint i hånden med mindre du er lavere enn 160 cm.

Vi finner lett en meget behagelig sittestilling, selv om vinkelreguleringen kunne vært bedre i sitteputa. Det merkes nok best av dere som vil senke setet for å sitte lavest mulig. Venstrefoten finner en akseptabel fothviler, mens høyrebenet får meget god sidestøtte mot midtkonsollen.

Bagasjevolumet ser i utgangspunktet ut til å være mer beskjedent i Kuga enn i Tiguan og CR-V, men hvis reservehjulsbrønnen regnes med (bilen leveres standard med dekkreparasjonssett), øker volumet med 50 liter. Når bakseteryggene, som er delt 40/60, legges ned, blir gulvet helt flatt og rommet er lett å utnytte effektivt.

At Ford har hengt et firehjulsdriftsystem på Focus-plattformen – nemlig tredje generasjon Haldex, som er velkjent og velprøvd fra mange av Kugas konkurrenter – har ikke i nevneverdig grad svekket kjøreegenskapene. Det er ingen overraskelse at hjulopphenget er meget kompetent og byr på balanserte og meget tillitvekkende kjøreegenskaper.

Det sier seg selv at de dynamiske egenskapene ikke kan bli de samme i en høybygget SUV som i en lavere, normal stasjonsvogn, men både på asfalt og på grusvei byr Kuga på stor kjøreglede. Dette understrekes også av at Kuga har den mest presise styringen av de tre testbilene.

Kjøregleden ble bare svekket av noe sjenerende skrangling i vår testbil.
Foreløpig leveres Kuga bare med den velkjente 2,0-liters TDCi-motoren med 136 hk, kombinert med sekstrinns manuell kasse. Med sitt solide dreiemoment er Kuga godt egnet som trekkvogn, og tillatt tilhengervekt er best i test, hele 2100 kg.

Vår bil har utstyrsnivå Titanium, som koster 20.000 kroner mer enn basisversjonen Trend. Da følger blant annet delskinn interiør, regnsensor, cruise control, to-sone klimaanlegg og oppvarmet frontrute med på lasset. En 2,5-liters bensinmotor med 200 hk kommer i kombinasjon med Titanium fra desember. Senere kommer også automatgear.

FØRERMILJØ 8
Sitter bra, god oversikt, klar familielikhet med S-Max og Mondeo.

PLASS 5
Snau benplass i baksetet. Bagasjevolum på det jevne.

KOMFORT 7
God balanse mellom sport og komfort. Ikke den laveste støyen.

PÅ VEIEN 8
Meget fin kjøreopplevelse, presis styring.

UTENFOR ALLFARVEI 5
Haldex-system er ikke nok til å takle tøffere utfordringer.

MOTORYTELSE 9
Nok kraft og moment til all vanlig kjøring.

FORBRUK/CO2 5
Gunstig på papiret, på det jevne i testforbruk.

SIKKERHET 9
Har allerede fått på plass fem NCAP-stjerner.

PRIS 9
Gunstigst av de tre med full pakke, men små marginer. Ikke billig.

UTSTYR 8
Gunstigst av de tre med full pakke, men små marginer. Ikke billig.

SUM 70

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Volkswagen Tiguan
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS