Ford Mondeo

Mondeo bekrefter sin tetposisjon når det gjelder kjøreegenskaper. Ikke minst fordi styringen er presis og kontant.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mondeo

Innledning

Ford Mondeo har fått en helt poeng annen utstråling enn forgjengerne, understreket av en aggressiv front og spennende detaljer slik som de spenstige lyskasterne. Ford, som eier Volvo, har sørget for maksimal utnyttelse av en vellykket plattform, så Mondeo, S-Max, S80 og V70 bygges nå på samme basis.

Det første vi legger merke til idet vi plasserer oss i førersetet, er at vi sitter forholdsvis høyt i forhold til instrumentklokkene. Setene i vår Titanium X-utgave er sportslige, gir meget god sidestøtte og byr på rikelige reguleringsmonn, spesielt i lengderetningen. Hjulhuset stjeler noe benplass, så fothvileren for sjåførens venstrefot er i smaleste laget.

Rattet og det meste av knapper og brytere kjenner vi igjen fra S-Max, men her i Mondeo blir mer av informasjonen vist i digital form. Dette er ikke bare vellykket, for det kan være vanskelig å lese noen av instrumentene. Når det er sagt, synes vi alt i alt at førermiljøet med materialvalg og finish gir god kvalitetsfølelse, men ikke eksepsjonelt. Her ligger V70 et hakk høyere.

På ett område har vi hevdet at den nye Mondeo setter en ny standard i klassen – sammenlignet med konkurrenter som VW Passat og Toyota Avensis er plassforholdene i kupeen, både foran og bak, enestående. Mye av forklaringen er å finne i akselavstanden – henholdsvis hele 14 og 15 cm lengre enn i Passat og Avensis. Mondeo tar nakketak på V70 når det gjelder nyttelast; tyskeren er godkjent for drøyt 100 kg mer enn svensken.

Den velkjente TDCimotoren er kvikk og villig, og er kombinert med en sekstrinns manuell kasse med korte sjaltebevegelser. Den henger ikke
avskrekkende langt etter sin sterkere halvbror i akselerasjonsøvelsene – og er langt mer beskjeden i matfatet.

Kjøreegenskapene har vært en av de sterke sider ved Mondeo gjennom alle år, og dette rokkes ikke av at en ny generasjon nå overtar. Vår testbil står på 17-tommers hjul med gummidimensjon 235/45 – og dermed ligger den akkurat på "riktig" side sammenlignet med vår Mondeo-testbil i Bil nr. 7. Den sto på 235/40 R18, og hadde dermed "tippet over", slik at bilen var ubehagelig følsom for sporing.

Mondeo bekrefter sin tetposisjon når det gjelder kjøreegenskaper. Ikke minst fordi styringen er meget presis og kontant, kniper den et poeng mer enn V70 i denne disiplinen. Det høyere støynivået i Mondeo skyldes først og fremst motorlyd, hjullyden er godt isolert.

I utgangspunktet er Mondeo fortsatt en "folkebil" (billigste versjon er 5-dørs med 1,6-bensinmotor til 259.500 kroner). Her i vår Titanium X-versjon nærmer den seg premiumbilene med kraftige klyv, selv om prisen ligger godt under Volvo V70.

FØRERMILJØ 7
Litt "tivoli", men oversiktlig. Lesbarheten av speedometeret ikke den beste.
PLASS 10
"All time high" på kupé- og benplass. Her er Mondeo konge.
KOMFORT 7
Best på god asfalt, noe skrangling og støy på dårlig vei.
KJØRING 9
Beste kjøreegenskapene. Nydelig styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 9
Villig motor. Gunstig både normalforbruk og testforbruk.
SIKKERHET 10
Sikker fem-stjerner i NCAP-testen.
PRIS/UTSTYR 9
Brukbart utstyrsnivå. Testbilen over 200.000 billigere enn V70.
SUM 61

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Volvo V70
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS