-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konklusjon og karakterer
Signum henvender seg til en relativt snever kundegruppe som vil ha mye bakseteplass og komfort, og som legger mindre vekt på bagasjeplass. Med dette som utgangspunkt innfrir Signum helt og holdent. Men mot Mondeo stasjonsvogn kommer den litt til kort. I Mondeo får du nemlig minst like god bakseteplass og vesentlig mer bagasjekapasitet i en og samme pakke. Sånn sett har Mondeo et godt overtak når det gjelder plass. Men Signum er et lite strå hvassere når det gjelder komfort, men det henter Mondeo lett inn i form av bedre kjøreegenskaper.
Signum blir rett og slett litt for nisjepreget til å hamle opp med Mondeo stasjonsvogn. Men når Vectra kommer med stort bagasjerom og Signums akselavstand skal Mondeo få skikkelig pes.
Ford Mondeo Ghia X 2.0 TDCi:
FØRERPLASS = 9
God ergonomi, elegant og ryddig design og god materialfinish preger Ghia X.
PLASS = 10
Mondeo stasjonsvogn har plass til alle. Det er rommelig i baksetet, samtidig som bagasjeplassen er ivaretatt.
KOMFORT = 8
Den takler de små ujevnhetene godt, men er ikke like myk mot veien som Signum og støyer litt mer.
KJØREEGENSKAPER = 10
Her viser Mondeo sin styrke. Den er presis, følsom og effektiv både ved normal svingkjøring og i kritiske situasjoner.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Akkurat passe kvikk og forbruket er absolutt gunstig. Passer godt med automatkasse.
SIKKERHET = 9
Både aktiv og passiv sikkerhet er godt ivaretatt, men ESPen imponerer ikke.
PRIS OG UTSTYR = 9
Den har det meste når det gjelder utstyr, men prisen kunne godt vært et knepp lavere.
Opel Signum Elegance 2.2 DTi:
FØRERPLASS = 9
Ryddig og oversiktlig førermiljø men uten det lille snev av luksus en forventer.
PLASS = 8
Ikke så rommelig i baksetet som ventet, og bagasjerommet matcher på ingen måte Mondeos.
KOMFORT = 9
Myk og komfortabel mot veien og behagelig støynivå.
KJØREEGENSKAPER = 9
Føles som mye tyngre enn Mondeo og er ikke like stabil og sikker i kritiske manøvre, og byr heller ikke på like mye i svingene.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger godt med uten å briljere, og har et sparsommelig forbruk. Matcher automatkassen godt.
SIKKERHET = 9
Både aktiv og passiv sikkerhet er godt ivaretatt, men ESPen imponerer ikke.
PRIS OG UTSTYR = 7
Grunnutstyrspakken imponerer ikke, og prisen blir lett i høyeste laget.
Poengvurdering gjelder bare denne testen.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data