Publisert Sist oppdatert

Laguna
Laguna

Innledning

Renault Laguna ble lansert høsten 2000, og enkelte detaljer i interiøret bærer preg av at bilen har levd en stund. Samtidig var Laguna banebrytende på området sikkerhet ved å være den første bilen som fikk fem stjerner i NCAP-testen. En ny test i 2003 bekreftet de fem stjernene.

Førerplassen er trangere enn hos de to konkurrentene, i det hele tatt gir Laguna mindre storbilfølelse. Målebåndet viser imidlertid at kupébredden bare er marginalt mindre enn i Peugeot 407, det er noe større forskjell opp til Citroën C5. I førersetets lengderetning er det rikelig reguleringsmonn. Venstrefoten finner seg til rette på en akseptabelt stor fothviler, mens midtkonsollen befinner seg en tanke for langt til høyre til å gi optimal støtte for høyrebenet.

Benplassen bak er ikke mer enn den må være i denne klassen, og målebåndet viser at den er identisk med 407. Takhøyden både foran og bak er beskjeden, og spesielt foran er den merkbart lavere enn hos de to konkurrentene. Bagasjerommet ligger midt på treet i dette selskapet når vi snakker om lengde og volum. Bredden mellom hjulhusene er imidlertid dårligst av de tre. På ett punkt skiller Laguna seg ut i positiv retning: Innlastingshøyden i bagasjerommet er behagelig lav.

Motoren er overlegen i dette selskapet, av akselerasjonstallene forstår du at 2.0T-motoren er mer en gjennomsnittlig sprek. Smidigheten i landeveisfart imponerer vel så mye som akselerasjonen fra stillestående. Selv i sjettegear går økningen fra 70 til 100 km/t unna på under 8 sekunder, kvikt nok til at forbikjøringer kan tas på sparket. Motoren er trekkvillig helt ned til 1500 o/min., men det saftige skyvet får du først når nåla passerer 3000 o/min.

Styring er ikke helt presis, den kan ikke kalles kontant, og vi må ofte korrigere underveis i svingene. Laguna var tidlig ute med å kopiere “tysk kjøreopplevelse og komfort, og det fungerer fint når bilen står på 16-tommers hjul. I kombinasjon med 17-tommere, sportslig fjæring og 45-profil dekk blir ikke resultatet like bra.

Så lenge du holder deg på hovedvei av god standard er det ingen grunn til å klage. På dårligere underlag får du imidlertid en overraskelse. Hjulopphenget slår kraftig over skarpe ujevnheter, så merkbart at du først lurer på om det er noe galt. Bra da at ESP-systemet griper inn på en tillitvekkende og forutsigbar måte ved bremsing på våt og glatt vei.

Vår prøvebil ble skjemmet av et varme- og ventilasjonsanlegg som ikke var i orden. Når vi ønsket oss 20 grader, vekslet det vilkårlig mellom 16 og 25 grader. Bortsett fra at testlaget kan ha blitt en smule irritert når varmen sto på topp, har vi etter beste evne prøvd å se bort fra denne feilen i vår vurdering.

FØRERPLASS = 7
Trangeste førermiljøet av de tre. God oversikt, noe plastpreg
PLASS = 7
God benplass foran, dårligere bak. Takhøyden er ikke den beste. Bagasjevolum på det jevne.
KOMFORT = 8
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Noe støy under akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 7
Gode kjøreegenskaper på slett vei, slag og stepping på dårligere underlag. Ikke helt presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Akselerasjon og krefter i massevis, uten at forbruket må lide.
SIKKERHET = 10
Den første bilen som fikk 5 stjerner i NCAP-testen. Åtte kollisjonsputer.
PRIS OG UTSTYR = 9
Gunstig pris med tanke på tur-bomotor og høyt utstyrsnivå.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Peugeot 407
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS