-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Laguna 1.8 Dynamique
Renault Laguna er minst av de tre testbilene, men skjuler det godt. Selv når du ser den ved siden av Mondeo, er det vanskelig å se at Laguna faktisk er 15,5 cm kortere enn Forden. Fra førerplassen merker du lite til dette. Laguna virker stor også herfra, og har rikelig regulering av både sete og ratt. Førersetet har høyderegulering og rattet har fireveis regulering. Kombinert med seter med kraftige sidevanger på rygg og sittepute og en godt plassert forhviler til venstrefoten, burde de fleste kunne finne en god kjørestilling i denne bilen. Når det gjelder kjørestilling er Laguna fullt på høyde med Mondeo. Vi noterer likevel et par minus, ett for at det er for trangt mellom døren og setet slik at det er vanskelig å komme til for regulering av setet når døren er lukket, og det andre for plasseringen av bryteren for setevarme på setesokkelen.
Førerplassen er enkel og minimalistisk samtidig som den i linjeføring og materialvalg gir et mer påkostet inntrykk enn i for eksempel Mondeo. Instrumentene er lettleste og i tekstvinduet midt på dashbordet får du informasjon fra både kjørekomputeren og radioen, og her finner du også en skisse med varsellys for lavt luftrykk i hjulene.
På midtkonsollen er det bare betjeningen og tekstvinduet for klimaanlegget og kodekortet for tenningen som syns. Vår testbil hadde automatisk klimaanlegg med separat temperaturregulering for høyre og venstre side. Dette er ekstrautstyr og koster 5.900 kroner. Klimaanlegg med manuell regulering er standard. Heller ikke her er radioen med i standardutstyrspakken, og radioen i vår bil kostet 5.900 kroner.
Laguna Dynamique har kodekort med manuell fjernbetjening av sentrallåsen. Du må på høyeste utstyrsnivå for å få det automatiske kodekortet. Kodekortet er enkelt å bruke. Du setter det bare inn i spalten foran gearspaken. Rattlåsen åpnes da automatisk og du starter motoren ved å trykke på startknappen til høyre for rattet. Samme knapp brukes også når du skal stoppe motoren.
Også Laguna har skuffer under setene, men de er grunne og med instruksjonsboken på plass er det fullt. En kopp/flaskeholder er plassert ved siden av radioen under det store dekselet midt på dashbordet.
Plassforholdene foran er gode, men i baksetet er det trangere. Takhøyden er mindre enn i C5, og kupébredden er også mindre enn i de to konkurrentene. Avstanden mellom for- og bakseterygg er større enn i C5, men på grunn av at du sitter lavere har du ikke mer plass å rutte med og det er heller ikke plass til føttene under forsetene. Totalt er derfor benplassen mindre i Laguna enn i C5. Takhøyden er litt bedre enn i Mondeo, men langt fra like god som i C5.
Også når det gjelder bagasjeplass har Laguna mindre å rutte med. Den har 9 cm kortere bagasjerom enn Mondeo, men det er litt bredere. Likevel er det totale volumet 70 liter mindre. Delt nedfellbar bakseterygg er standard, men her vipper du ikke frem sitteputen og du får ikke flatt bagasjeromgulv når ryggen legges ned.
Dynamique henspiller på at det er lagt vekt på de dynamiske egenskapene, og da i sportslig retning, noe både sete- og dekkvalg viser. Setene fungerer bra, men 225/45VR17-dekk fungerer langt fra optimalt. Veigrepet er det ikke noe galt med. På dette området imponerer Laguna både i svingene og under bremsing. Men Renault kunne med fordel jobbet litt mer med fjærer og støtdempere. Litt dårlig vei i kombinasjon med sving er nok til å få Laguna ut av balanse. Litt mer moderat dekkutrustning og et bedre oppsett av fjærer og støtdempere hadde vært å foretrekke. Stabilitetskontroll er standard i kombinasjon med Dynamique, og er på sin plass i kritiske manøvre.
Styrefølelsen og styreresponsen er langt fra Mondeo-nivå, men de brede dekkene har godt feste. Laguna tåler vesentlig mer enn C5 før understyringen blir påtrengende.
Den myke chassisinnstillingen gagner nemlig ikke komforten heller. På dårlig vei føles det som det er et ekstra ledd mellom hjuloppheng og karosseri. Mens Mondeo gjør seg ferdig med ujevnheten med en gang den er passert, har Laguna en tendens til å skjelve i etterkant. Samtidig slår det hardt og hørbart på skarpe ujevnheter, mens de store ujevnhetene takles mykt og behagelig.
Til tross for den ugunstige dekkutrustningen har Laguna et moderat støynivå, og støyen på grov asfalt er ikke så påtrengende som i C5 og Mondeo.
Motorstøyen under akselerasjon er mer sjenerende enn i Mondeo, og en blir derfor ikke like fristet til å utnytte toppen av turtallsregisteret som i Mondeo. 1,8-literen imponerte ikke, noe som kan skyldes at vår testbil hadde gått bare 4000 km, mens Mondeoen vi testet hadde 15.000 km på telleren. Men det er ikke bare akselerasjonen som ikke imponerte, gassresponsen og trekkraften henger heller ikke med. Her må du bruke gearspaken flittig for å hente ut det motoren har å by på, og med et upresist gearskift innbyr ikke denne gearkassen til flittig bruk.
I likhet med de to konkurrentene har også Laguna godt lys og Xenon kan leveres som eksrautstyr. Men vi liker ikke å måtte på verksted for å bytte hovelyspære.
Laguna Dynamique har et høyt utstyrsnivå. 6 kollisjonsputer, 5 trepunktsbelter, 5 hodestøtter, stabilitetskontroll, sentrallås med fjernkontroll, lyktespylere, elektriske vindusheiser, oppvarmede forseter, klimaanlegg, dekktrykkfølere og kjørekomputer er inkludert.
Går du ned til utstyrsnivå Expression får du 205/55R16 dekk, du mister stabilitetskontrollen og sportssetene, men beholder i store trekk det viktige utstyret samtidig som prisen reduseres til 271.000 kroner.
FØRERPLASS = 10
Kjørestillingen er nydelig og du sitter komfortabelt. Førerplassen er ryddig og preges av moderne linjer
PLASS = 8
Laguna er meget rommelig foran, men benplassen til baksetepassasjerene er begrenset og bagasjerommet er minst i denne trioen.
KOMFORT = 9
Renault har greid å dempe hjulstøyen godt. Fjæringskomforten er også god, men uten å briljere. Klimaanlegget innfrir ikke.
KJØREEGENSKAPER = 9
225-bredde dekk gir meget godt veigrep, men stabiliteten er ikke på nivå med Mondeo. ESP og nydelige bremser redder den.
YTELSE OG FORBRUK = 7
1,8-literen trenger noen flere mil for å innfri, men har meget gunstig forbruk.
PRIS OG UTSTYR = 10
Utstyret er det ikke noe veien med, Laguna er mer påkostet enn normalt i denne klassen.
LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Priser og tekniske data