Mazda Premacy 1.8 Exclusive

Publisert

Premacy
Premacy

Innledning

Premacy føles lett og hendig. Interiøret er tiltalende når det gjelder både design og farger, og finishen er førsteklasses. Førerplassen er rommelig og kjørestillingen svært god. Førersetet gir god støtte til lår og rygg, og avstanden mellom sete, ratt og pedaler er slik at de fleste vil finne seg til rette. Instrumenter og betjening er forseggjort og praktisk i bruk, men sjåfører som sitter langt frem kan få problem med at albuen slår i midtarmlenet ved gearskift.

Mazda har ikke vært like oppfinnsomme som Citroën, Renault og Nissan når det gjelder praktiske rom til ting og tang, men Premacy har likevel et interiør som er gjennomtenkt og praktisk i bruk. Takket være det lave dashbordet er sikten forover svært god og du ser asfalten 3,25 meter foran Premacy, men bakover er det dårligere og du ser først bakken 9,4 meter bak Mazdaen.

Sittekomforten bak er god, men er du litt bred over baken vil du oppleve at beltespennene vil trykke på hoften, en helt helt elementær svakhet som hadde vært unngått hvis spennene hadde vært leddet sideveis. Baksetene har få reguleringsmuligheter, men de er lette, 12 kg, og derfor enkle å ta ut. Her kan du dessuten flytte de ytterste setene innover når det midterste setet tas ut. På den måten blir komforten for de to baksetepassasjerene bedre. Vi savner koppholdere til baksetepassasjerene. Leselys finnes heller ikke.

En annen praktisk detalj er at ryggen på høyre forsete kan legges ned og brukes som bord, eller for å gi plass til lange gjenstander. Avstanden fra bakluken til dashbordet er da hele 265,5 cm.

Bagasjerommet er ikke blant de største, først og fremst på grunn av den begrensede bredden. Den rette bakluken gjør likevel at du kan utnytte arealet godt også når du skal frakte store kolli.

Vår testbil hadde den svakeste utgaven av Mazdas 1,8-liter, men 100-hesteren viste seg å fungere svært godt i dette selskapet. Den henger godt med under akselerasjon og når det gjelder trekkraft.

Premacy har ikke den samme flyten over de store ujevnhetene som for eksempel Picasso, Zafira og Scénic, men takler likevel de store ujevnhetene behagelig. Skarpe kanter tar den derimot litt hardt, men også de takles effektivt. Det forholdsvis faste oppsettet av fjæring og demping gjør at Premacy mestrer unnamanøveren meget overbevisende. Den krenger lite, har godt veigrep og den presise styringen gjør at den er svært lett å håndtere. Også svingegenskapene generelt er gode, og ved at du har god kontakt med veien oppleves Premacy som den mest sportslige i denne testen.

Vår testbil var utstyrt med dekk med hastighetsmerking V (240 km/t), mens den i følge vognkortet kan bruke dekk med hastighetsmerking S (180 km/t). V-dekk har normalt dårlig støykomfort og i Premacy er romlestøy fra veien et problem. Ved å montere dekk med lavere hastighetsmerking, for eksempel S eller T (190 km/t), vil hjulstøyen kunne reduseres en god del. Det høye støynivået og den harde støyen fra hjulene på grov asfalt ødelegger nemlig mye for komforten i Premacy.

Premacy leveres med sidekollisjonsputer, antispinnregulering og klimaanlegg som standard.

FØRERPLASS = 9
Premacys førerplass er elegant og tiltalende, og byr på en god kjørestilling. Men avstanden midtarmlene – gearspak tar et poeng.
PLASS = 8
Premacy er rommelig, men er ikke helt på nivå med de rommeligste når det gjelder verken baksete- eller bagasjeromplass.
KOMFORT = 6
Fjæringskomforten er god, men støynivået fra orginaldekkene drar ned komforten kraftig.
KJØREEGENSKAPER = 9
Premacy takler, som de fleste Mazda-modeller, unnamanøveren overbevisende og er den mest sportslige av testbilene.
YTELSE OG FORBRUK = 8
Mazdas 100-hester passer godt i Premacy og henger godt med. Bensinforbruket kunne vært litt lavere.
PRIS OG UTSTYR = 8
Mye utstyr, god finish og kvalitet kan man betale litt mer for, og Premacy er ikke noen billig bil.

LES VIDERE:
- Citroën Xsara- Daewoo Tacuma
- Nissan Almera
- Opel Zafira
- Renault Mégane- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS