Skoda Octavia 1.6 Elegance

Publisert Sist oppdatert

Octavia
Octavia

Innledning

Skoda Octavia har ikke fått noen revolusjonerende endring i utvendig design, formgiverne har tvert i mot gått meget forsiktig til verks, men under skallet er det en helt ny bil som er lansert i høst. Som før bygger den på Golf-plattformen, og den fremstår som en mer påkostet bil enn forrige modell.

Når testlaget i tur og orden setter seg i førersetet, erfarer vi at Octavia byr på god sittekomfort, venstrefoten finner en behagelig fothviler samtidig som høyrebenet får bra sidestøtte mot midtkonsollen. Rattet har fireveisregulering og begge forsetene kan løftes i bakkant ved hjelp av “pumpe”. Det er med andre ord lett å finne riktig sittestilling. Førermiljøet er rommelig, knapper og brytere er logisk plassert og instrumentene er lettleste med hvite tall på sort bunn.

Til tross for sin beskjedne akselavstand er det enorm plass i Octavia. Spesielt bagasjerommet slår knock-out på konkurrentene, men også benplassen foran er en større bil verdig. Samtidig er plassen utnyttet på en intelligent måte, med mange praktiske smårom og koppholdere. Den rommelige plassen appellerer til barnefamilier som må nøye seg med én bil. Verdt å nevne er det også at interiøret med materialvalg og finish gir en vesentlig bedre kvalitetsfølelse enn hva forrige modell gjorde.

Hjulopphenget jobber behagelig og tillitvekkende på krevende vinterføre. Fjæringen har fått et vellykket kompromiss mellom sportslig oppsett og komfort. Styringen er presis, men ikke utpreget kontant. Alt i alt fremstår Octavia med fine kjøreegenskaper, testlaget er enige om at den kjører nesten like bra som Volvo S40 – men bare nesten. Støyen var et ankepunkt i forrige Octavia-generasjon. Nå registrerer vi et behagelig støybilde, og desibelmåleren bekrefter at det bare er Volvo S40 av testbilene som har lavere støynivå – faktisk er støyen under akselerasjon lavest i Octavia.

Det er et solid utstyrsnivå som Skoda kan vise til i Octavia, med seks kollisjonsputer, ESP (som selvfølgelig kan kobles ut), høyderegulering av hovedlys, justerbar korsryggstøtte og klimaanlegg med avkjølt hanskerom. Vår Elegance har også kjørecomputer, tåkelys foran, regnsensor, handlekroker i bagasjerommet samt innstegslys under de utvendige speilene. Utstyrsnivået har altså løftet seg markert, det har også prisen. Rundt regnet 17.000 kroner mer enn før koster Elegance-utgaven.

FØRERMILJØ = 9
Oversiktlig, rommelig og trivelig. Lettleste instrumenter. Lett å finne optimal sittestilling.
PLASS = 10
Bekvem plass for fire personer og desidert best plass til bagasje av de fire testbilene.
KOMFORT = 9
God fjæringskomfort og fin sittekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Stabil på veien, akseptabel styrerespons. Ingen overraskelser i unnamanøveren. Nesten på høyde med S40.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Forholdsvis beskjeden fra null til hundre. Forbruket er identisk med Volvos 1,8-liter.
SIKKERHET = 8
Fire av fem stjerner i fersk NCAPtest, full score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Meget akseptabelt utstyrsnivå. Prisen har økt merkbart siden forrige modell, nå midt på treet.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS