-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Skoda Octavia 1.6 Elegance
Octavia
Octavia
Skoda Octavia har ikke fått noen revolusjonerende endring i utvendig design, formgiverne har tvert i mot gått meget forsiktig til verks, men under skallet er det en helt ny bil som er lansert i høst. Som før bygger den på Golf-plattformen, og den fremstår som en mer påkostet bil enn forrige modell.
Når testlaget i tur og orden setter seg i førersetet, erfarer vi at Octavia byr på god sittekomfort, venstrefoten finner en behagelig fothviler samtidig som høyrebenet får bra sidestøtte mot midtkonsollen. Rattet har fireveisregulering og begge forsetene kan løftes i bakkant ved hjelp av pumpe. Det er med andre ord lett å finne riktig sittestilling. Førermiljøet er rommelig, knapper og brytere er logisk plassert og instrumentene er lettleste med hvite tall på sort bunn.
Til tross for sin beskjedne akselavstand er det enorm plass i Octavia. Spesielt bagasjerommet slår knock-out på konkurrentene, men også benplassen foran er en større bil verdig. Samtidig er plassen utnyttet på en intelligent måte, med mange praktiske smårom og koppholdere. Den rommelige plassen appellerer til barnefamilier som må nøye seg med én bil. Verdt å nevne er det også at interiøret med materialvalg og finish gir en vesentlig bedre kvalitetsfølelse enn hva forrige modell gjorde.
Hjulopphenget jobber behagelig og tillitvekkende på krevende vinterføre. Fjæringen har fått et vellykket kompromiss mellom sportslig oppsett og komfort. Styringen er presis, men ikke utpreget kontant. Alt i alt fremstår Octavia med fine kjøreegenskaper, testlaget er enige om at den kjører nesten like bra som Volvo S40 – men bare nesten. Støyen var et ankepunkt i forrige Octavia-generasjon. Nå registrerer vi et behagelig støybilde, og desibelmåleren bekrefter at det bare er Volvo S40 av testbilene som har lavere støynivå – faktisk er støyen under akselerasjon lavest i Octavia.
Det er et solid utstyrsnivå som Skoda kan vise til i Octavia, med seks kollisjonsputer, ESP (som selvfølgelig kan kobles ut), høyderegulering av hovedlys, justerbar korsryggstøtte og klimaanlegg med avkjølt hanskerom. Vår Elegance har også kjørecomputer, tåkelys foran, regnsensor, handlekroker i bagasjerommet samt innstegslys under de utvendige speilene. Utstyrsnivået har altså løftet seg markert, det har også prisen. Rundt regnet 17.000 kroner mer enn før koster Elegance-utgaven.
FØRERMILJØ = 9
Oversiktlig, rommelig og trivelig. Lettleste instrumenter. Lett å finne optimal sittestilling.
PLASS = 10
Bekvem plass for fire personer og desidert best plass til bagasje av de fire testbilene.
KOMFORT = 9
God fjæringskomfort og fin sittekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Stabil på veien, akseptabel styrerespons. Ingen overraskelser i unnamanøveren. Nesten på høyde med S40.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Forholdsvis beskjeden fra null til hundre. Forbruket er identisk med Volvos 1,8-liter.
SIKKERHET = 8
Fire av fem stjerner i fersk NCAPtest, full score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Meget akseptabelt utstyrsnivå. Prisen har økt merkbart siden forrige modell, nå midt på treet.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data