-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda Octavia 1.6 Elegance
Skoda Octavia har ikke fått noen revolusjonerende endring i utvendig design, formgiverne har tvert i mot gått meget forsiktig til verks, men under skallet er det en helt ny bil som er lansert i høst. Som før bygger den på Golf-plattformen, og den fremstår som en mer påkostet bil enn forrige modell.
Når testlaget i tur og orden setter seg i førersetet, erfarer vi at Octavia byr på god sittekomfort, venstrefoten finner en behagelig fothviler samtidig som høyrebenet får bra sidestøtte mot midtkonsollen. Rattet har fireveisregulering og begge forsetene kan løftes i bakkant ved hjelp av pumpe. Det er med andre ord lett å finne riktig sittestilling. Førermiljøet er rommelig, knapper og brytere er logisk plassert og instrumentene er lettleste med hvite tall på sort bunn.
Til tross for sin beskjedne akselavstand er det enorm plass i Octavia. Spesielt bagasjerommet slår knock-out på konkurrentene, men også benplassen foran er en større bil verdig. Samtidig er plassen utnyttet på en intelligent måte, med mange praktiske smårom og koppholdere. Den rommelige plassen appellerer til barnefamilier som må nøye seg med én bil. Verdt å nevne er det også at interiøret med materialvalg og finish gir en vesentlig bedre kvalitetsfølelse enn hva forrige modell gjorde.
Hjulopphenget jobber behagelig og tillitvekkende på krevende vinterføre. Fjæringen har fått et vellykket kompromiss mellom sportslig oppsett og komfort. Styringen er presis, men ikke utpreget kontant. Alt i alt fremstår Octavia med fine kjøreegenskaper, testlaget er enige om at den kjører nesten like bra som Volvo S40 – men bare nesten. Støyen var et ankepunkt i forrige Octavia-generasjon. Nå registrerer vi et behagelig støybilde, og desibelmåleren bekrefter at det bare er Volvo S40 av testbilene som har lavere støynivå – faktisk er støyen under akselerasjon lavest i Octavia.
Det er et solid utstyrsnivå som Skoda kan vise til i Octavia, med seks kollisjonsputer, ESP (som selvfølgelig kan kobles ut), høyderegulering av hovedlys, justerbar korsryggstøtte og klimaanlegg med avkjølt hanskerom. Vår Elegance har også kjørecomputer, tåkelys foran, regnsensor, handlekroker i bagasjerommet samt innstegslys under de utvendige speilene. Utstyrsnivået har altså løftet seg markert, det har også prisen. Rundt regnet 17.000 kroner mer enn før koster Elegance-utgaven.
FØRERMILJØ = 9
Oversiktlig, rommelig og trivelig. Lettleste instrumenter. Lett å finne optimal sittestilling.
PLASS = 10
Bekvem plass for fire personer og desidert best plass til bagasje av de fire testbilene.
KOMFORT = 9
God fjæringskomfort og fin sittekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Stabil på veien, akseptabel styrerespons. Ingen overraskelser i unnamanøveren. Nesten på høyde med S40.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Forholdsvis beskjeden fra null til hundre. Forbruket er identisk med Volvos 1,8-liter.
SIKKERHET = 8
Fire av fem stjerner i fersk NCAPtest, full score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Meget akseptabelt utstyrsnivå. Prisen har økt merkbart siden forrige modell, nå midt på treet.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data