-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Skoda Octavia


Octavia
Octavia
Skoda Octavia har i utgangspunktet høy pris i denne testen, det er i og for seg et bilde på at Octavia ikke lenger er noen billigbil, men når det er sagt: Hadde vår testbil vært utstyrt med manuelt gear i stedet for tiptronic, ville prisen vært 17.200 kroner lavere. Hadde utstyrsnivået også vært lavere, for eksempel Classic i stedet for Elegance, kunne prisen vært redusert med ytterligere 7800 kroner. Som vi skrev i Bil nr 2/3 i år, da den nye Octavia sedan var med i test, har ikke bilen fått noen revolusjonerende endring i utvendig design, men under skallet er det en helt ny bil. Den fremstår som en mer påkostet bil i materialvalg og kvalitetsfølelse enn forrige modell.
Vel på plass i førersetet erfarer vi at Octavia byr på god sittekomfort, lange sitteputer gir god lårstøtte, venstrefoten finner en behagelig fothviler samtidig som høyrebenet får bra sidestøtte mot midtkonsollen. Rattet har fireveisregulering, og begge forsetene kan løftes i bakkant ved hjelp av pumpe. Det er med andre ord lett å finne riktig sittestilling. Førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt, knapper og brytere er logisk plassert og instrumentene er lettleste.
Til tross for sin beskjedne akselavstand (samme som i Golf) er det enorm plass i Octavia. Spesielt bagasjerommet slår knockout på konkurrentene, det er ikke bare overlegent i volum, det er også ryddig utformet slik at det er lett å utnytte plassen optimalt. Plassen i kupéen er også utnyttet på en intelligent måte, med mange praktiske smårom og koppholdere. Den rommelige plassen appellerer til barnefamilier som må nøye seg med én bil.
1,6-literen med 102 hk er ikke det beste valget. Octavia stasjonsvogn er den tyngste bilen i testen, og kombinert med tiptronic-gear burde bilen hatt noe mer krefter til rådighet, gearskiftene blir rett og slett litt for masete under akselerasjon og i motbakker. For barnefamilier og andre som ofte laster bilen full, vil nok hverdagen i bilen bli mer avstressende med større trekkevne.
Hjulopphenget jobber behagelig og tillitvekkende, men på krevende underlag er fjæringsbevegelsen litt mer kantete enn i Focus. Styringen har god presisjon, men er ikke utpreget kontant. Alt i alt fremstår Octavia med fine kjøreegenskaper. Støyen var et ankepunkt i forrige Octavia-generasjon. Nå registrerer vi et behagelig støybilde, og desibelmåleren bekrefter at støyen i Octavia er lavest av testbilene ved 50 km/t.
Elegance-utgaven betyr et solid utstyrsnivå, med ESP (som selvfølgelig kan kobles ut), høyderegulering av hovedlys, justerbar korsryggstøtte, regnsensor, to-sone klimaanlegg med avkjølt hanskerom, kjørecomputer, tåkelys foran, handlekroker i bagasjerommet samt innstegslys under de utvendige speilene.
FØRERMILJØ = 9
Oversiktlig og rommelig. Lettleste instrumenter. Lett å finne god sittestilling.
PLASS = 9
Desidert best plass til bagasje av de fire testbilene. Bekvem kupéplass for fire.
KOMFORT = 8
Fin kjørekomfort, men lite minus for fjæringskomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Stabil på veien, akseptabel styrerespons. Ingen overraskelser i unnamanøver.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Beskjeden fra null til hundre. Tiptronic bidrar til høyt forbruk.
SIKKERHET = 8
Fire av fem stjerner i NCAPtesten, bra score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Meget akseptabelt utstyrsnivå. Høyeste prisen i testen.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Chevrolet Nubira
- Ford Focus- Opel Astra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data