Opel Vectra 2.0T Sport st.vogn

Publisert Sist oppdatert

Vectra 2.0 Sport stv
Vectra 2.0 Sport stv

Innledning

Vectra er en bil som det er lett å finne seg til rette i, på dette området er det nesten som å sette seg inn i en japansk bil. Det finnes optimale innstillingsmuligheter for førersetet og rattet, og venstrefoten trives på en bred og behagelig fothviler. Skinnsetene gir imidlertid ikke like god sidestøtte som stoffsetene i Accorden. Benplassen, spesielt på førerplassen, tilfredsstiller selv de mest langbente, hele 6 cm mer enn i Accorden måler vi fra inntrykt clutchpedal til seterygg når setet står i bakerste posisjon.

Vectra har en tradisjonell baksete- og bagasjeromløsning, men plassen er enorm, blant annet takket være overtaket i akselavstand. Vi er ikke helt med på at det offisielle tallet for bagasjevolum går i Accordens favør, for Vectra har solid overtak både når det gjelder lengde og bredde i bagasjerommet. Med alle seter i bruk er forskjellen beskjedne 4 cm i Vectras favør, men når bakseteryggen felles ned, vokser forskjellen til hele 13 cm. Også på et annet punkt er Vectra overlegen: Når du skal inn og ut av baksetet, skjer det gjennom en dør som er hele 92 cm bred, 19 cm bredere enn på Accorden.

Opels 2,0-liter har på papiret et klart overtak på Hondas. Tiden som klokkes av fra null til hundre er likevel ikke mer enn et halvt sekund raskere. 30 kg høyere egenvekt er neppe hele forklaringen. Det er først når vi snakker dreiemoment at Vectra viser styrke, også fordi toppunktet nås ved lavere turtall. Dermed kan mer av momentet utnyttes i normal landeveishastighet.

Vectra har utstyrsbetegnelsen Sport, noe den til fulle bekrefter i praksis på veien – den er vesentlig mer sportslig enn Hondaen. Noe strammere fjæring og 20 mm senket i forhold til standardversjonen bidrar til det sportslige, i tillegg til 45-profil dekk og 20 hester ekstra i forhold til Accord. Også her har importøren satt bredere dekk på bilen enn vognkortet tilsier. Det er greit at dimensjonen holder seg innenfor lovlig norm, men på vinterføre gavner ikke den brede gummien kjøreegenskapene og fremkommeligheten. En detalj som er unntaket fra det sportslige, er styringen. Den er presis, men ikke utpreget sportslig og kontant.

Vectra stasjonsvogn har en imponerende liste av standardutstyr. Selv billigste Comfort-utgave (1.8 122 hk) til 278.100 kroner kan skilte med seks kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, ESP, lyktespylere på hovedlysene samt oppvarmede forseter. Vår testbil har elektronisk, to-sone klimaanlegg. Det koster 4400 kroner ekstra. Eventuelle dieselkunder behøver ikke å vente slik som med Accord. Vectra stasjonsvogn med dieselmotor koster fra 297.600, med utstyrsnivå Comfort.

FØRERPLASS = 9
Tilnærmet optimalt førermiljø, men skinnseter gir ikke god sidestøtte.
PLASS = 9
Suveren lastelengde og benplass, men noe dårlig takhøyde i baksetet.
KOMFORT = 8
Noe komfort er ofret på sportslighetens alter. Behagelig støynivå.
KJØREEGENSKAPER = 8
Bra hjuloppheng og presis styring. Brede dekk er ikke optimalt på glatte vinterveier.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beste akselerasjonstall av de to, men små marginer. Høyt forbruk ved bykjøring.
SIKKERHET = 9
Også her er seks kollisjonsputer standard. Beltestrammere og 3-punktsbelter på alle plasser.
PRIS OG UTSTYR = 8
Høyest pris av testbilene, men både ESP og lyktespylere er på plass. Poengvurdering gjelder bare denne testen.

LES VIDERE:
- Honda Accord
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS