-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Vectra
Opel Vectra stasjonsvogn var med i test hos oss allerede i mars 2004, og bilens utvendige design bærer preg av å ha levd en stund. Interiøret er mer tidløst, men bruken av grå hardplast i dashbord og instrumentpanel ville nok vært mindre dominerende hvis bilen hadde vært ny i dag. Førermiljøet er oversiktlig, og gode seter og rikelige reguleringsmuligheter gjør det lett å finne en behagelig sittestilling.
Vectra har en høyst tradisjonell bagasjerom- og bakseteløsning, men testens lengste akselavstand gir seg utslag i best benplass i baksetet. Brede bakdører gir også lettvint adkomst til baksetet. Den store fordelen med Vectra stasjonsvogn, bokstavelig talt, er muligheten for å laste inn lange kolli. Riktignok hører nedfellbar rygg på høyre forsete med til tilleggsutstyret, men for en tusenlapp ekstra kan du laste inn gjenstander som er 2,9 meter lange (eller mer hvis de kan legges opp mot frontruta). Det nye gulvteppet kan altså fraktes tørt hjem selv om det regner.
Vectra har den svakeste motoren i dette selskapet, det gjelder både ytelse og moment – men når det er sagt er den både kraftig nok og rask nok til hverdagens vanlige kjøring. I testøvelsene henger den noe etter sine tre konkurrenter, men det er ikke dramatiske forskjeller. Som de tre andre har også Vectra sekstrinns gearkasse, men her er det mer merkbart at sjette-gearet burde hatt noe lavere utveksling med tanke på norske fartsgrenser.
Styringen er presis, men ikke utpreget kontant eller sportslig. Hjulopphenget og fjæringen gjør en fullt ut kapabel jobb på de fleste underlag, men regn med at slag og vibrasjoner kjennes og høres når skarpe tverrskjøter passeres. I utstyrsversjon Cosmo er Vectra langt mer komfortabel enn i Sport-utgaven som vi kjørte i tidligere test. Støynivået er heller ikke sjenerende, men det er en romlestøy som murrer i bakgrunnen, og ved 50 km/t er det i nettopp Vectra vi får høyest desibel-utslag.
Vurdering:
FØRERMILJØ 7
Funksjonelt og oversiktlig, akseptabel sittekomfort. Hardplastpreg.
PLASS 10
Vinner på plass, særlig lastelengde og benplass.
KOMFORT 9
Fin kjørekomfort, ditto sittekomfort. Noe romlestøy .
KJØRING 8
Noe dårligere balanse enn hos de to beste i testen. Grei styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 8
Svakeste motoren i dette selskapet, likevel ikke lavest forbruk.
SIKKERHET 8
Fire av fem stjerner i NCAPkollisjon, en av fire på fotgjengersikkerhet.
PRIS 9
Basispris midt på treet. Høyt utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Honda Accord
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat- Konklusjon- Tekniske data