Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra
Skoda Superb
Foto: Trygve Bæra

Skoda Superb 2.0 TDI DSG Ambition

Velutstyrt storbil med et snev av luksus. Kjøreegenskapene rekker nesten opp til Mondeo-nivå.

Publisert

Innledning


Skoda Superb har tilleggsbetegnelsen TwinDoor, som innebærer en smart vri på bakluka. Den er delt, slik at du kan åpne enten bare koffertlokket (som på en sedan) eller hele bakluka (som en kombikupé).

Vi skal ikke hevde at dette er en verdensnyhet, da får vi ti kyndige lesere på tråden dagen etter, som kan vise til hvor feil vi tar – men Skoda selv peker på at dette er unikt, og har tatt patent på løsningen.

Selv med 9 cm kortere akselavstand enn Mondeo, kan Superb vise til merkbart bedre benplass i baksetet. De mest langbente kan kose seg uten fare for å støte knærne bort i sidevangene på forsetene.

Har du lang overkropp, kan du imidlertid få litt problemer med å finne deg til rette her i baksetet, du må i hvert fall ta av deg hatten. Takhøyden er lik i de to bilene, men takbuen sørger for at det er hele 10 cm forskjell på takhøyden foran og bak.

Bagasjeplassen er imponerende, men bare marginalt større volum enn i Mondeo. Bagasjerommet er lengre og litt smalere enn hos konkurrenten, samtidig er tillatt nyttelast lavere og maksimal tilhengervekt noe lavere enn hos Mondeo.

Fleksibiliteten hadde vært enda bedre hvis ryggen på passasjersetet foran kunne legges ned. På den annen side er det skiluke i bakseteryggen, så du kan frakte lange gjenstander uten å kaste ut passasjerer.

Instrumentene er store og lettleste. Skinnseter er vanligvis for glatte til å gi fullgod sidestøtte, men her gir førersetet meget god sidestøtte i ryggen samtidig som sitteputen gir akseptabel lårstøtte.

Venstrefoten finner en bred, god fothviler, og høyrebenet har i og for seg god sidestøtte mot midtkonsollen, men en markert kant gnager mot leggen. Oppbevaringsboksen i midtkonsollen er litt i veien for høyrearmen.

Motoren, Volkswagens velkjente, er kombinert med det behagelige DSG-gearet som passer godt sammen med de 140 hestene. Hvis du vil ta kontrollen over sjaltingen, gjør du det med «padleårer» på rattet eller med sekvensiell skifting med gearspaken.

Hjulopphenget jobber harmonisk, og svelger unna det meste av dårlig asfalt. Styringen gir akseptabel tilbakemelding fra underlaget, men er ikke helt oppe på Mondeos presisjonsnivå, den er med andre ord en anelse slappere enn hos rivalen.

Superb kan vise til meget anstendige kjøreegenskaper, uten at de kan kalles eksepsjonelle.

Utstyrsnivået er relativt høyt, med navigasjonsanlegg, skinninteriør og parkeringsassistent som lukeparkerer bilen for deg etter at den har målt opp om luken er stor nok.

Når Superb kommer som stasjonsvogn – det vil den nemlig med tid og stunder når Volkswagen-konsernet gir klarsignal – vil den sannsynligvis bli en av de rommeligste i dette segmentet, langt på vei et «containerskip», med andre ord.

POENG Skoda SuperbFØRERMILJØ8Meget stilig, men noe mørkt og tungt. Midtkonsoll i veien for høyrearmen.PLASS I KUPÉ9,5Generelt god plass. Enorm benplass, best i test.BAGASJEPLASS9Meget bra volum, ikke flatt gulv med nedslått bakseterygg.KOMFORT8Hakket bedre kjørekomfort. Noe hjulstøy.PÅ VEIEN8Nesten på Mondeos nivå, men slappere styring.MOTORYTELSE8,5Litt sterkere og marginalt kjappere enn Mondeo.


LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Tekniske data

FORBRUK

8

Lavest testforbruk, DSG-gear gir gunstig forbruk.

SIKKERHET

9

Fem stjerner i NCAP-kollisjonstest. 7 kollisjonsputer.

UTSTYR

9

Navigasjon, parkeringsassistent, skinninteriør og twin-bakluke.

PRIS

8

Høy pris med full pakke, relativt gunstig utgangspris.

SUM

85

Powered by Labrador CMS