Annerledesbilen

Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.

Publisert

Har det gått i ball for Mazda? Hvor kommer navnet CX-30 fra?

For et tiår siden sto Hiroshima-baserte Mazda på kanten av avgrunnen. Ford hadde trukket seg ut og modellprogrammet haltet. For å overleve, måtte Mazda ta fram noe oppsiktsvekkende. Og det gjorde de. CX-5 ble en øyeblikkelig suksess for Mazda.

CX-5 traff tidsriktig i forhold til framveksten av familie-SUV-er. CX-5 hadde alt man kunne forvente i denne klassen, bilen var skikkelig bygd og ga i tillegg et snev av premium-følelse.

Litt senere fulgte Mazda opp med den noe mindre CX-3, også den en suksess.

Tiden har gått og både CX-5 og CX-3 er på hell. Så Mazda svarer med CX-30, som egentlig burde hett CX-4 fordi den er mindre enn CX-5 og vesentlig rommeligere enn CX-3. Men Mazda CX-4 ruller i Kina (produsert av FAW Mazda siden 2016) og er derfor opptatt.

Ikke heng deg for mye opp i historikken og la det for all del ikke skygge for det faktum at CX-30 virkelig er en trivelig bil, god å sitte i, gode materialer å ta på som beveger Mazda enda nærmere å være en premiumbil. Infotainmentteknologien styres fra et lite ratt på midtkonsollen uten å behøve å ta blikket vekk fra veien. Og til ytterligere hjelp: headupdisplay på glasset.

Men best av alt: Mazda CX-30 er klart billigst i dette selskapet, 40.000 kroner rimeligere enn XCeed og rundt 85.000 kroner rimeligere enn testet Skoda Karoq.

Innvendig følger Mazda en konservativ linje. Skjermen foran rattet er en blanding av skjerm og faktiske instrumenter, mens dashbordskjermen kunne med fordel vært betydelig større. Fire kameraer som både ser bakover og viser bilen i «fugleperspektiv» gjør det enkelt å parkere.

God støydemping gjør det ekstra trivelig inne i Mazdaen, og BOSE-anlegget trekker heller ikke inntrykket ned. Snarere tvert om.

Skyactiv-X motoren skiller Mazda fra de andre testbilene ved at den bærer i seg både bensin- og dieselteknologi: ekstra høy kompresjon gir godt moment uten å bruke turbo og med lavere bensinforbruk som resultat.

I praksis merket vi ikke noe til den spesielle motoren og den brukte heller ikke mindre drivstoff enn de turbodrevne konkurrentene i testen – snarere litt mer. Uansett er ikke dette godt nok til å møte EUs kommende forbruks-/utslippskrav.

LES VIDERE:

- Innledning

- Skoda Karoq

- Kia XCeed

- Mazda CX-30

- Vårt valg

Powered by Labrador CMS