-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dyre og deilige - del 1
Mercedes nye GLC 220d koster fort 845.000 kroner. Like fullt er rattet iskaldt i høstkulda og rett avstand til pedalene må stilles inn manuelt. Les hvordan duellen med Lexus NX 300h endte.
- Innledning
I CVT-MODUS
Altså ingen grunn til å velge den ene framfor den andre her. Men så er det drivstofføkonomien. Dieselbiler velges jo gjerne fordi de kjører rimeligere.MILJØPROFILEN
2 vinner Lexus fordi lavere energiinnhold i bensin sammenliknet med diesel gir lavere utslipp av CO2 selv om literforbruket er litt høyere. (171 mot 184 g/km).Etter VW-skandalen rettes naturlig nok betydelig oppmerksomhet mot dieselmotorenes NOx-utslipp. Her er bare å slå fast at Mercedes slipper ut ti ganger mer NOx enn Lexus (72 mot 7,2 mg/km).Elementære ting som at begge bilene kjører strålende med lavt innvendig støynivå, hopper jeg over. Det er en selvfølge for biler i denne klassen. I de aller fleste tilfeller teller kjøperens smak og preferanser mangt mer enn målbare tall.
DET LILLE EKSTRA
Utstyret blir derfor desto viktigere. Her velger Lexus og Mercedes ulike retninger. Lexus tviholder på pakker, mens Mercedes tilbyr en kombinasjon av pakker og skreddersøm til langt inne i julenisseverkstedet.Generelt gjelder tre nivåer:* Det man må ha for ikke å bli oppfattet som gnien.* Det man bør ha for å føle seg vel i bilen.* Det som er kjekt å ha (for å imponere naboer og venner).På Lexus er det vanskelig å komme over 200.000 kroner ekstra i forhold til grunnmodellen selv når det krysses av for alle muligheter.På det prisnivået må du i Mercedesen fortsatt tilpasse avstand mellom sete og pedaler manuelt, og du vil være iskald på hendene til langt ut i kjøreturen fordi bilen mangler varme i rattet.Og når vi først er inne på pris: Hvorfor åpnes ikke bagasjeromstrekket i GLC 220 automatisk når bakluka åpnes? I begge bilene betales nye for navnet, og ekstra mye for stjerna i Mercedes-grillen.LES VIDERE:
Del 1
Del 2
Konklusjon
Testdata
Poeng