-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dyre og deilige - del 1
Mercedes nye GLC 220d koster fort 845.000 kroner. Like fullt er rattet iskaldt i høstkulda og rett avstand til pedalene må stilles inn manuelt. Les hvordan duellen med Lexus NX 300h endte.
- Innledning
I CVT-MODUS
Altså ingen grunn til å velge den ene framfor den andre her. Men så er det drivstofføkonomien. Dieselbiler velges jo gjerne fordi de kjører rimeligere.MILJØPROFILEN
2 vinner Lexus fordi lavere energiinnhold i bensin sammenliknet med diesel gir lavere utslipp av CO2 selv om literforbruket er litt høyere. (171 mot 184 g/km).Etter VW-skandalen rettes naturlig nok betydelig oppmerksomhet mot dieselmotorenes NOx-utslipp. Her er bare å slå fast at Mercedes slipper ut ti ganger mer NOx enn Lexus (72 mot 7,2 mg/km).Elementære ting som at begge bilene kjører strålende med lavt innvendig støynivå, hopper jeg over. Det er en selvfølge for biler i denne klassen. I de aller fleste tilfeller teller kjøperens smak og preferanser mangt mer enn målbare tall.
DET LILLE EKSTRA
Utstyret blir derfor desto viktigere. Her velger Lexus og Mercedes ulike retninger. Lexus tviholder på pakker, mens Mercedes tilbyr en kombinasjon av pakker og skreddersøm til langt inne i julenisseverkstedet.Generelt gjelder tre nivåer:* Det man må ha for ikke å bli oppfattet som gnien.* Det man bør ha for å føle seg vel i bilen.* Det som er kjekt å ha (for å imponere naboer og venner).På Lexus er det vanskelig å komme over 200.000 kroner ekstra i forhold til grunnmodellen selv når det krysses av for alle muligheter.På det prisnivået må du i Mercedesen fortsatt tilpasse avstand mellom sete og pedaler manuelt, og du vil være iskald på hendene til langt ut i kjøreturen fordi bilen mangler varme i rattet.Og når vi først er inne på pris: Hvorfor åpnes ikke bagasjeromstrekket i GLC 220 automatisk når bakluka åpnes? I begge bilene betales nye for navnet, og ekstra mye for stjerna i Mercedes-grillen.LES VIDERE:
Del 1
Del 2
Konklusjon
Testdata
Poeng