-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford C-Max
En kompakt flerbruksbil er et aktuelt alternativ for barnefamilien som skal velge bil. Vi tok med oss to bilmodeller som har kommet i ny drakt for å se om det er vesentlige ulikheter mellom dem. Ja, vi fant mange forskjeller, men testresultatet ble meget jevnt.
- Innledning
Ford C-Max har nesten identiske yttermål som forgjengeren, bortsatt fra høyden som har vokst med 4 cm.
Det betyr mer romfølelse i kupéen, men den slår likevel ikke Touran på dette punktet.
Det er ulike meninger om den omfattende bruken av aluminiumblank plast i C-Max, men førermiljøet har mer spenstig design enn i Touran. Samtidig er det ikke like lett å lese alle instrumentene i C-Max, blant annet fordi de digitale tallene kunne vært større.
C-Max har meget smart løsning på baksetet – som forvandler bilen fra 5- til 4-seter. Det smale, midterste setet bak (baksetet er delt 40/20/40) kan felles opp og bakover.
Samtidig kan begge de to andre setene skyves på skrå bakover og innover, slik at to baksetepassasjerer får kongeplass.
Nok kraft
Vi valgte den motoren som svært mange velger hos Ford, 1,6-liter dieselmotor med 115 hk som er koblet sammen med en 6-trinns manuell girkasse. Vær klar over at Ford også har en 2,0-liter med 115 hk på menyen,
en motor som kombineres med automatgir.
Vurdert i forhold til både ytelse og pris er 115 hester absolutt tilstrekkelig til hverdagens fleste transportoppgaver. Prisforskjellen ned til 95 hk er ca 10 000 kroner, men hvis du ofte utnytter bilens kapasitet med enten passasjerer eller last, bør du velge de ekstra kraftressursene som de 115 hestene gir.
Focus-basis
Chassiset i C-Max er fint balansert, og takler saftige telehiv på en imponerende måte. Dette chassiset har delvis vært forsøkskanin for den nye Ford Focus, som er på plass hos norske forhandlere i disse dager. (se førsteinntrykk i Bil nr 5).
Oppsettet er forholdsvis mykt, men Ford har virkelig funnet formelen når det gjelder å balansere komfort med nydelige kjøreegenskaper.
Forgjengeren var en av de aller triveligste flerbruksbilene å kjøre, og Ford har forbedret enkelte detaljer i hjuloppheng og fjæring for å løfte kjøreegenskapene ytterligere. For eksempel har multilink-opphenget bak blitt modifisert og er lettere i vekt.
Elektrisk styring
Styringen er basert på elektrisk styreservo, en detalj som skal spare noen dråper drivstoff. Tidligere erfaringer med elektrisk styring hos andre bilprodusenter, har ikke bare vært positive. Ford har klart å kopiere det meste av styrefølelse slik vi kjenner den fra de beste hydrauliske styringene.
Riktignok er ikke styringen av de mest kontante og sportslige, men den er likevel meget presis og stabil – og den er bedre enn i Touran.
LES VIDERE:
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford C-Max
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran