-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Opel Astra
Auris er her i helt ny drakt, og det er hybrid som vil selge best. Det betyr at vi denne gang matcher kombinasjonen bensin-/elmotor mot Astra og Golf med bensinmotorer med tilsvarende friske takter under panseret.
- Innledning
For å få motorene til å matche, måtte vi denne gang akseptere en Astra sedan, også kalt «notchback», mens de to konkurrentene er kombikupéer, eller «hatchback».
For de av leserne som vil ha konkrete tall og bedømming av Astra kombikupé, viser vi til Bil nr 11/2011 hvor det som den gang var en helt ny Astra havnet på andreplass i vår store test av 10 kompaktbiler, bak forrige generasjon Golf.
Selv om det har gått ett og et halvt år siden denne modellen av Astra var med oss i test første gang, har ikke tidens tann innhentet førermiljøet. Materialer og finish gir god kvalitetsfølelse, og instrumentene er lettleste.
Vi synes riktignok at det er i overkant mange knapper, og noen av dem kunne hatt større skrift, men når man først har fått oversikten fungerer dette fint.
Sittekomforten er absolutt akseptabel, men likevel savner vi Opels gode sportsseter. For en ekstrakostnad av 3900 kroner for førersete, 7000 kroner for begge forsetene, får du en helt annen følelse av sittekomfort enn hva standardsetene makter å gi.
Varme i rattet er en detalj som vi virkelig setter pris på, der vi kjører testen i temperaturer ned mot 15 blå.
Astra gir oss en følelse av å kjøre en større bil. Det er både utformingen av dashbordet og testens lengste akselavstand (5 cm mer enn på Golf, 9 cm mer enn på Auris) som bidrar til denne følelsen.
Hjuloppheng og fjæring absorberer ujevnt underlag på en meget akseptabel måte. Når vi utfordrer Astra på svingete veier, svarer den med tillitvekkende og fine kjøreegenskaper – riktignok ikke helt på høyde med Golf, blant annet på grunn av noe slappere styring. Men kjøreopplevelsen er merkbart bedre enn i Auris.
Utstyrslisten på vår test-Astra inneholder noen detaljer som løfter nivået over det mest nødvendige. Dette gjelder blant annet adaptivt lys, navigasjon, bi-xenon hovedlys, parkeringssensorer foran og bak samt varme i rattet.
Likevel ligger den et hakk lavere enn det imponerende nivået hos de to rivalene, for eksempel har både Auris og Golf automatisk parkeringsassistanse.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Astra
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf