-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sportslige Jaguar
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Alle i testteamet er enige i at Jaguar er den klart sportsligste av de fire elbilene. Den ser sinna ut.
Jaguar I-Pace er en formidabel suksess i Norge, og så langt i år levert ut til 2500 kjøpere. Det gjør Jaguar til den sjette mest foretrukne elbilen og den åttende mest valgte bilmodellen uansett motortype.
Slike tall kunne Jaguar bare drømme om for et par år siden.
Naturligvis er det tilsiktet at den elektriske Jaguaren i hovedsak gir samme kjøreopplevelse som de fossilmotordrevne variantene. I denne sammenlikningen betyr det at Jaguaren er klart mest sportslig og byr på framoverlent kjøreopplevelse. Den føles lettest og er det uten akkurat å være lett, og den er minst utvendig uten å være spesielt kort (4,68 meter).
– Jeg får litt Mustang-følelse, kommer det fra et av teamets medlemmer. Dette går virkelig unna, om man vil. 4,8 sekunder til 100 drar fra det meste på veien.
Men ikke alt ved Jaguar er like bra. Når det kommer til lading, har den på papiret minst hurtigladefart. På Ioniqs 350 kW lader tok ikke Jaguaren imot mer enn 76 kW da batteriet var nede på 21 prosent, og på 68 prosent hadde farten falt til 57 kW. Herfra falt ladefarten bratt opp mot 80 prosent.
Alle bilene hadde omtrent samme batteristørrelse, men ved hvert ladeforsøk viste det seg at Jaguaren tok imot minst strøm per tidsenhet.
– Her holder det ikke med kaffe, her er tid til en hel middag for å slå i hjel ladetiden, kom det tørt fra to i teamet som kjører elbil til det daglige.
I-Pace hadde også det nest høyeste strømforbruket, men det skyldes like gjerne at bilen innbyr til langt mer aggressiv kjøring enn de tre andre. Jaguar har likevel klart å balansere det svært sportslige oppsettet mot høy grad av komfort.
Bilen oppleves heller ikke mindre praktisk enn Audi og Mercedes, og takket være ekstrarommet foran, slipper ladekabler å slenge rundt i bagasjerommet.
For noen kan det være en ulempe at Jaguar kun trekker tilhenger på 750 kilo, som er klart minst i testen.
LES VIDERE:
- Testdata