Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic
Mercedes-Benz B220 4Matic

Tyskere tilbake på Rjukan - del 2

Det blir en vennskapelig kamp når vi tar med to fornuftige premiumbiler til Vemork.

Publisert Sist oppdatert

Komfort i toppklasse
Interiøret har ikke forandret seg voldsomt. Nye instrumenter og ny infotainmentskjerm som ligner veldig på det man finner i nyeste C-klassen er fine oppgraderinger, men ellers er det stort sett som før.

Jeg setter meg på setet, og får justert sete og ratt til en god kjørestilling. Jeg sier «på setet» fordi det er omtrent slik det føles. Veldig lite sidestøtte og for kort sittepute gjør at jeg sitter mer på enn i setet.

Men komfortnivået er høyt. Myk og god fjæring, lite støy og en veldig stillegående bensinmotor er store plusspoeng til Mercedesen. Så komfortabel kan da ikke BMWen være?

Og nei, det er den ikke. Noe strammere i både dempere og styring gjør at kjøreopplevelsen til BMWen er mer involvert. Og for noen gode seter!

BMWen er en bil jeg i langt større grad «kler på meg». Sidestøtten kan reguleres – det samme kan lengden på sitteputa. Det tjukke rattet sitter godt i henda, men BMW kunne gjerne spart seg for M-merkene på ratt og forskjermer. Hvem er det de tror de lurer? M2 AT? Nei, takk.

Altså, det er ingenting i veien med hvordan Active Tourer oppfører seg på veien. Til en sånn type bil å være kjører den bra. xDrive skulle kanskje innby til morsom, aktiv kjøring – men man merker at plattformen i utgangspunktet er forhjulsdrevet. Det er ikke samme snerten som for eksempel 3-serie med xDrive.
Diesel eller bensin?
Men kjøreegenskaper er en ting – praktiske egenskaper er minst like viktig. Og i førersetet er BMWen den mest praktiske. Hendige rom her og der, justerbart midtarmlene og nydelig ergonomi gjør at Active Tourer stikker av med interiørprisen. Baksetene har et noe trangt innsteg, men er helt OK når man har kommet seg inn.

Mercedesen kan riktignok skilte med «flybord» for baksetepassasjerene – BMW har et praktisk midtarmlene med koppholdere til de bak i stedet.

BMWen jeg kjører har i motsetning til Mercedesen dieselmotor. Det gjør at motorstøyen naturligvis er høyere enn i Benzen, men samtidig oppleves dieselmotoren sterkere enn bensinmotoren. Drikker mindre gjør den også – betydelig mindre.

Denne Active Toureren er bedre utstyrt enn Mercedesen. Radarstyrt cruisecontrol, full navigasjonspakke (Mercedesen har en «billigløsning» med integrert Garmin-navi), filskiftvarsler og litt annen snacks gjør at BMWen føles litt mer påkostet.

Men så er den mer påkostet også – en prisforskjell på rundt 55.000 kroner mellom de aktuelle testmodellene er mye. Men det er mulig å spesifisere opp B-klassen til et høyere nivå enn denne også.
Alternativer finnes
Oppunder 600.000 kroner er mye penger for slike biler, men heldigvis finnes det alternativ i egne rekker. 218d er en kurant dieselmotor – men den minste bensinmotoren i Active Tourer-rekka er heller ikke noe dårlig bekjentskap. 218i har en tresylindret bensinmotor med 136 hestekrefter – den samme som i Mini Cooper. Moro lyd, behagelig skyv og relativt snill på forbruket. Den starter 125.000 kroner lavere enn 220d xDrive.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testdata

Powered by Labrador CMS