-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Vårt valg
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.

Forbruket
Selv om to av bilene har turbomotor og en sugemotor med høyere motorvolum og høyere kompresjon, skiller svært lite på forbruket.
Etter å ha oppsummert første dag av testkjøringen, skilte kun 0,62 liter mellom den bilen som hadde brukt minst og den som hadde brukt mest.
Forbruket avviker ikke nevneverdig for de som har forbruket oppgitt etter WLTP-normen: For Skodas del oppgitt til 0,67 liter/mil og forbrukt 0,68 liter/mil. Mazdas drakk litt mer – 0,70 liter/mil mot oppgitt 0,65.
For Kias del er det vanskelig å sammenlikne fordi oppgitte tall er WLTP regnet tilbake til den gamle NEDC 2-normen.
Men akkurat det spiller mindre rolle, for forbruket er likt – og altfor høyt med CO2-utslipp rundt 150 gram/km. EUs krav som tar til å gjelde for fullt fra 2021, setter bilflåtegrensen til 0,95 gram/km.
Alle tre er altså biler som trenger betydelig drahjelp fra elbiler og ladehybrider med lang rekkevidde for å overleve inn i neste tiår.
Konklusjon
Kia XCeed løfter Kia framover, er en kjekk bil, men ikke særlig mer praktisk enn en godt bygd kompaktbil. Først og fremst lider bilen av for dårlig støydemping fra bakhjulene.
Skoda Karoq er den fleksible og for mange familiefavorittbilen, og eneste i klassen vi vet om hvor baksetet er delt i tre individuelle stoler som kan tas ut etter behov. Men denne og andre praktiske løsninger betales det dyrt for, kanskje for dyrt i et bilmerke som i utgangspunktet er kjent for mye bil for pengene.
Mazda har det beste chassiset og best opplevd innvendig kvalitet. Dens avanserte motor drikker ikke så lite som lovet, men heller ikke mer enn konkurrentene.
Derimot er Mazda hyggelig priset, 40.000 kroner under XCeed og rundt 85.000 kroner rimeligere enn Skoda Karoq. Så Mazda vinner denne gang, men husk at det er etter vår vurdering. Du som leser og kunde kan se annerledes på våre valg.
LES VIDERE: