-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Vårt valg
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.

Forbruket
Selv om to av bilene har turbomotor og en sugemotor med høyere motorvolum og høyere kompresjon, skiller svært lite på forbruket.
Etter å ha oppsummert første dag av testkjøringen, skilte kun 0,62 liter mellom den bilen som hadde brukt minst og den som hadde brukt mest.
Forbruket avviker ikke nevneverdig for de som har forbruket oppgitt etter WLTP-normen: For Skodas del oppgitt til 0,67 liter/mil og forbrukt 0,68 liter/mil. Mazdas drakk litt mer – 0,70 liter/mil mot oppgitt 0,65.
For Kias del er det vanskelig å sammenlikne fordi oppgitte tall er WLTP regnet tilbake til den gamle NEDC 2-normen.
Men akkurat det spiller mindre rolle, for forbruket er likt – og altfor høyt med CO2-utslipp rundt 150 gram/km. EUs krav som tar til å gjelde for fullt fra 2021, setter bilflåtegrensen til 0,95 gram/km.
Alle tre er altså biler som trenger betydelig drahjelp fra elbiler og ladehybrider med lang rekkevidde for å overleve inn i neste tiår.
Konklusjon
Kia XCeed løfter Kia framover, er en kjekk bil, men ikke særlig mer praktisk enn en godt bygd kompaktbil. Først og fremst lider bilen av for dårlig støydemping fra bakhjulene.
Skoda Karoq er den fleksible og for mange familiefavorittbilen, og eneste i klassen vi vet om hvor baksetet er delt i tre individuelle stoler som kan tas ut etter behov. Men denne og andre praktiske løsninger betales det dyrt for, kanskje for dyrt i et bilmerke som i utgangspunktet er kjent for mye bil for pengene.
Mazda har det beste chassiset og best opplevd innvendig kvalitet. Dens avanserte motor drikker ikke så lite som lovet, men heller ikke mer enn konkurrentene.
Derimot er Mazda hyggelig priset, 40.000 kroner under XCeed og rundt 85.000 kroner rimeligere enn Skoda Karoq. Så Mazda vinner denne gang, men husk at det er etter vår vurdering. Du som leser og kunde kan se annerledes på våre valg.
LES VIDERE: