BMW USA skifter reklamebyrå

Under Cannes-festivalen (reklame, ikke film eller noe av alt det andre) i fjor ble BMW nevnt som den beste globale annonsøren. Deres amerikanske reklamebyrå, Fallon Worldwide, ble trukket frem som en av de aller beste av de BMW brukte. Nå er det skilsmisse på gang.

Publisert Sist oppdatert

BMW har fantastisk suksess, også i USA selv om trykket der er litt tøffere - ikke minst på grunn av dollar/euro-skvisen. Derfor blir selvfølgelig de som sørger for deler av merkets markedsføring vurdert med argusøyne. Og når det kommer andre øyne skjer det plutselig noe.

Fallon kom inn i bildet for 10 års tid siden. BMW brukte et reklamebyrå som het Ammarati & Puris inntil de plutselig, ingen forsto riktig hvorfor, la ut kontoen sin i en konkurranse. En konkurranse Ammarati ikke gadd delta i. Så jobben gikk til Mullen, som de fleste vel var enige om gjorde en såpass dårlig jobb, at det ikke undret noen at BMW skiftet igjen i 1995. Men de gikk rett til Fallon, uten å se på andre byråer.

Det viste seg imidlertid ikke å gjøre noe særlig, for "The Ultimate Driving Machine" har vært en solid påla i det sterkt økende BMW-salget, og selskapets intelligente bruk av Internet - jeg vet ikke hvor lenge det er siden vi fortalte dere om filmene derfra, "The Hire" og Madonna og Sean Penn og en rekke toppnavn.

Men nå kom beskjeden, ikke bare om at BMW skal sjekke ut andre byråer igjen, men at Fallon ikke kommer til å delta i den nye konkurransen. Hver sin vei er et faktum.

Det sier seg selv at en 150 millioner dollar stor konto og en meget krevende, men samtidig meget progressiv, oppdragsgiver, skaper litt interesse i denne delen av bransjen.

Powered by Labrador CMS