Gjennom bratte, men snøfrie fjell og daler

Nei, dette er ikke en fersk reiseskildring fra Norge på langs, men anmeldelse av en bok.

Publisert Sist oppdatert

Boka er engelsk og inngår i en serie som forlaget Veloce har gitt fellesbetegnelsen ”Those were the days….”, som kjennetegnes av det kvadratiske formatet 21x21 cm (hvor mange tommer blir det?). Som denne 96-siders bokas tittel ”Alpine Trials & Rallies 1910 to 1973 røper, dreier innholdet seg likevel ikke om England, men om fjelløp og rallies i, og på tvers av Østerrike, Sveits, Italia, Tyskland, Frankrike, Jugoslavia og Ungarn… jeg tror ikke noen land glapp her.

Bokas styrke er alle svart/hvitt-bildene som til dels er meget sjeldne og som viser hvor uhyre variert redskap som kastet seg inn i disse vågale, halsbrekkende øvelsene. Et annet pluss er et omfattende appendix som viser og forklarer mye om løpenes karakter, hvor lange de var, hvor de gikk, hvem som arrangerte dem og (selvsagt) hvem som vant dem og med hva slags kjøretøy. Dette har neppe vært noen enkel jobb, for det dreier seg om løp der den ene serien avløste den andre, gjerne fra ett land til et annet, og mens noen løp var berømte og omskrevne forsvant de andre i ubetydelighetens glemsel. At ”alt likevel er med, vitner om en uhyre tålmodig research.

Verket ødelegges imidlertid fullstendig av hovedteksten. Jeg så engang et leserbrev fra en nordmann som mente at ”bilsport er morsomt å se på, men kjedelig å lese om”. Og hadde alle bøker om bilsport vært som denne her, hadde jeg ikke hatt noe som helst å motargumentere med. Det er helt utrolig at forfatteren Martin Pfunder selv deltok i sju alpeløp på det virkelig risikable 50-tallet, og likevel ikke har greid å flette inn så mye som en antydning til en dramatisk eller på annen måte saftig episode. I stedet lirer han av seg side etter side med hvem som vant den og den pokalen eller klasseseieren, åssåvidere åssåvidere fra begynnelse til slutt. Denne mannen burde definitivt ha holdt seg til tabeller!

I all ubeskjedenhet anbefaler jeg de som vil vite litt om hva som skjedde i hvert fall i alpeløpenes første år - enten det gjaldt intriger mellom førere og bilfabrikker, rasisme fra østerrikske team overfor italienske kontrollanter, eller deltakere som forsov seg til løpene og våknet blide og fornøyde fordi de hadde drømt at de vant det - å heller gå til anskaffelse av boka ”Bord og brustein i lange baner som jeg selv har skrevet - som sagt i all ubeskjedenhet, men selv om den har 50% flere sider (på norsk) tror jeg du gidder å lese hele.

Ved å lese Alpine Trials & Rallies vil du derimot sovne etter hver fjerde side etter kort tid, grunnet oppbrukt tålmodighet. Nettopp av den grunn har også jeg måttet ta meg laaang (gjesp) tid på å komme gjennom den, og hadde det ikke vært for at dette er en del av jobben min, hadde jeg nektet plent å lese den ut.

Liker du gamle bilder av mer eller mindre sjeldne biler, kan boka anbefales med forbehold. Er du derimot ute etter friske og forrykende eventyr fra virkeligheten, så vær så snill å glemme den. Men bokhandelen Automobilia i Uranienborgveien i Oslo kan skaffe den, hvis du så absolutt vil.

Tittel: Those were the days… Alpine Trials & Rallies 1910 to 1973

Forfatter: Martin Pfunder

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.