-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
F1-biler som aldri klarte det
Historien har en tendens til å skildre vinnerne. Denne boka egner seg først og fremst til de bilene som aldri ble mer enn en god ide.
Biler som har blitt brukt i løp finnes det stort sett alltid informasjon om, enten i bøker eller på nettsider – tekniske spesifikasjoner, informasjon om designere og hvordan de har gjort det i kvalifisering og løp.
Rundt omkring i verden står det imidlertid biler som ble bygget med ett mål for øye, være den raskeste i Formel 1, men som aldri kom så langt som til startstreken. Boka Unraced forteller historien om ni Formel-1 biler som aldri kom seg til start – og hva som skjedde på veien.
Boken er strålende skrevet og gir mengder av interessant informasjon også om utviklingen som skjedde i sporten i periodene som den handler om. Årsaken til at bilene aldri kom til startstreken er svært ulike.
Fra japanske Dome F105 fra 1996 som med sin V10-motor fra Mugen Honda kunne blitt et team ganske langt bak i feltet. Imidlertid klarte man aldri å samle nok internasjonale sponsorer til at man kunne stille til start.
Mer kjent er McLaren MP4/18 som skulle bringe teamet tilbake i toppen i 2003 – men en rekke problemer under testingen gjorde at bilen aldri faktisk ble brukt i racing. I stedet valgte man å bruke en oppdatert versjon av bilen fra 2001, MP4-17D.
Forfatteren Sam Collins har vært involvert i motorsport hele sitt liv. Han jobbet i Williams fra 1997 og er i dag redaktør av fagbladet Racecar Engineering.
Tittel: Unraced
Forfatter: Sam Collins
Utgiver: Veloce
ISBN 978-184584084-6
128 sider
Format: 250 x 250 mm
Veil. pris: 25 pund
Mer om boka hos forlaget.