-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford GT i café-format
Et ikon som Ford GT har det selvsagt blitt skrevet en rekke bøker og altfor mange artikler om, men visuelt kan lite av det måle seg med det 240-sider praktverket Adrian Streather har skrevet om biltypen: Ford GT –Then, and Now.
Innholdet dreier seg med andre ord både om klassikeren GT40 og om den nye retro-etterfølgeren. Blant annet av den grunn mistenker vi boka for å ha vært et bestillingsverk fra Ford Motor Company selv.
Andre grunner er hvor minutiøst utviklingen av den nye er fulgt gjennom detaljert fotodokumentasjon av høyeste kvalitet, at forfatteren både hadde med seg en forseriebil til Top Gear og fikk lov til å dra på langtur med den – fra den ene klassiske europeiske racerbanen til den neste, og ned til Maranello for å sjekke reaksjonene utenfor Ferrari-fabrikken. De var forresten ganske sterke.
Men om boka har vært en Ford-bestilling er det helt greit. HELT greit!
For Streather forsømmer heller ikke å gå originalens historie etter i sømmene. Grundig. Han opplyser til og med chassisnummeret på en lang rekke av de avbildede bilene. Og omtaler gjerne hvilke problemer bilene hadde den gangen.
Selv for Ford er det ikke lenger farlig at slikt offentliggjøres nå, det er jo over 40 år siden. Men at forfatteren til og med tar for seg en rekke replikabygg av GT40, det er tøft!
Han har også noen gode historier inniblant. En av dem er sannsynligheten for at det eneste åpne eksemplaret som ble bygget av originalen, ligger i fyllmassen under en hangar på Los Angeles Airport. Kjekt å vite, for dersom hangaren rives en gang er det all grunn til å grave litt forsiktig videre...
Heldigvis er det et utall fargebilder med i det foto-havet boka inneholder, for knapt to av de vel 100 originalbilene hadde samme fargekombinasjon, og dermed blir innholdet en sprakende visuell festforestilling. Dette må være den ultimate Ford GT-boka, og står til terningkast 5+ eller 6-.
De eneste to elementer den mangler, så vidt jeg kan se, er for det første en oversikt på alle bilene etter chassisnummer - med opplysninger om eiere, løpsresultater, annen historikk og om hvilke som er bevart.
Forfatteren har åpenbart vært så godt i gang med denne jobben at det er helt ulogisk at den ikke ble fullført og presentert systematisk. Kanskje grunnet tidspress fra oppdragsgiver?
Det andre er et forord - eller i hvert fall en oppfatning av bilen - signert Jacky Ickx, som vel er den person som er mest kvalifisert til å mene noe om biltypen han bidro til å ta rotta på Ferrari og Porsche med.
Er du svak for Ford GT har vi uansett bare ett råd å gi: Unn deg dette verket til jul!
Tittel: Ford GT – Then, and Now
Forfatter: Adrian Streather
Utgiver: Veloce Publishing Ltd.
Website: http://www.veloce.co.uk/
ISBN: 1-84584-054-2
Innbundet, 240 sider. 491 illustrasjoner
Pris: £ 40,-