-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Instruksjonsbok for glad-bilen
Det er noe med Amcar-gjengen i Trondheim. De gjør ting og det de gjør, gjør de bra. Nå har de gjort en Instruksjonsbok for Hobbybilen.
Jeg ble litt imponert allerede da jeg så forsiden til dette heftet. De har gitt den farger, design og typografi akkurat som en hvilkensomhelst instruksjonsbok fra 50- og 60-tallet.
Innholdet er like universelt – passer til en rekke årganger og varierende spesifikasjoner, her er eksempel på «one size fits all».
Dersom du har hatt en glad-bil en stund, inneholder ikke boken noe du ikke visste fra før.
Men det inneholder masse du tror du vet veldig godt, men samtidig har veldig godt av å bli minnet på.
Litt hakking i gasspedalen for eksempel:
«Da kan gasswiren være i ferd med å ryke, eller du har en stagoverføring som ikke er i orden. Det er viktig at returfjærer fungerer som de skal og at gass-stag / -reguleringer ikke gnisser mot noe. Det siste du vil er at gassen skal henge seg opp under bruk».
Nemlig.
Heftet er stappfullt av konkrete råd – veldig mye om hva du gjør om høsten når bilen skal stalles opp, og om våren når du starter gjenopplivingsforsøk.
Et par gode huskelister finner du. Den om hva du alltid har med deg av type ekstra sikringer og reservehjul med luft. Og den om hva du burde ta med deg, som ledningsbunt med kabelskosett og tang, slangeklemmer, fordelerlokk med stifter og kondensator – og så videre.
(Hva er gæærnt med Gaffa forresten? Tjærebånd er vel og bra, men ikke no erstatter Gaffa. Står alltid på min liste)
Smart er også den bakerste avdelingen med en rekke vedlikeholds-momenter som plugger, pluggledninger, luftfilter, bensinfilter – til sammen 23 av dem, der du kan føye på dato og kommentar når du har gjort noe der.
Du bygger med andre ord ditt eget servicehefte og behøver ikke lenger lure på hvor lenge det er siden du sjekket ellet byttet kjøleslanger eller viftereim.
Min eneste lille innvending: Bremsebelegg – det er vel ikke ofte man tar alle hjulene samtidig. Den ville jeg delt inn på Hf, Vf, Hb og Vb – eller no.
Men tilbake til det konkrete, som heldigvis ikke har monopol her. Det er noen myke innslag også. Spesielt godt likte jeg dette:
«Vær oppmerksom på plutselige endringer i bilens adferd, lyd eller lukt når du kjører. Det kan bety at noe er i ferd med å skje. Det trenger ikke være noe alvorlig, men være føre var. Det er akkurat som med uttrykket ‘Lytt til kroppen’. Det betyr ganske enkelt at kroppen gir fra seg signaler når noe er galt. Ikke direkte overførbart til bil, riktignok, men …»
Nyttig og smart!