-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To komplette om to kjappe
The Road Cars & WRC Story er den felles undertittelen på to bilbøker som Brian Long, brite bosatt i Japan, har skrevet. Da er det ikke så rart det handler om Mitsubishi Lancer EVO i den ene boka og om Subaru Impreza i den andre.
Begge bøkene er oppdaterte utgaver av tidligere utgivelser, sikkert litt tykkere enn før og de kan fåes med enten myke eller harde permer. De er også likt bygget opp: Forord av folk på fabrikkenes lønningsliste følges av en kort generell merkehistorikk, før man går inn med full tyngde i modellene som bøkene handler om.
Og da mener vi tyngde. Både Lancer og Impreza tas for seg i generasjon etter generasjon, hver eneste variant påpekes ned på detalj- og fargevariasjonsnivå både innvortes og utvortes, og Long har åpenbart fått tilgang til alt som har vært produsert av originale annonser og salgsbrosjyrer. Kanskje er nettopp denne massive paraden av reklame det mest imponerende.
Eller kanskje det er grundigheten forfatteren har utvist i faktainnsamlingen. Som ikke minst går på disse bilenes rallyinnsatser gjennom årene – ingen av dem er jo ungdommer lenger. Her har Long sågar tillat seg et par-tre referatlinjer fra de fleste løpene. En svært positiv sideeffekt av dette er at leseren får en god gjennomgang av og helhetsoversikt på WRC-aktivitetene generelt de siste 20 åra, selv om det hele blir for faktabasert til å være direkte underholdende.
For begge bøkene er det å si at de nok er mest for fans, men de er til gjengjeld så bra at fansen som vil vite litt mer, avgjort bør ha dem. Duger utmerket som oppslagsverk rundt diskusjoner om WRC i sin alminnelighet og rundt disse biltypene i særdeleshet. Terningkast 4 på hver – og det er kanskje litt strengt fordi jeg egentlig ikke tilhører hardcore-fansen.
Tittel 1: Subaru Impreza – The Road Car & WRC Story
(ISBN 1-84584-028-3)
Tittel 2: Mitsubishi Lancer EVO – The Road Car & WRC Story
(ISBN 1-84584-063-1)
Utgiver: Veloce Publishing Ltd
Paperbacks, hver på 224 sider og med 650 fargeillustrasjoner
Pris pr. stk: £ 29.99 (innbundet).