-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Design fra LA: Cadillac Aera
I forbindelse med hver bilutstilling i Los Angeles, blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Cadillac Aera.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få den første, det er GMs eneste bidrag denne gangen, og er for sikkerhets skyld en Cadillac. Hva passer vel bedre når vi snakker 500 kg?
Designerne lanserer denne med slagordet 1000/1000 – henholdsvis lbs (pund – som altså tilsvarer ca. 500 kg) og miles (som er rekkevidden, tilsvarer ca. 1600 km).
Og beskriver den som en 2+2 touring coupé.
Den bærende strukturen er hentet rett fra naturen, du finner denne 3D-formen i blader, eller når bobler samler seg i naturlige formasjoner. Karosseriplatene, og selve interiøret, forsøker de å beskrive som at det gror og vokser inne i de lukkede områdene som denne fri-formen beskriver.
Det høres nesten ut som verdens første organiske bil, som vi kan dampkoke lett og servere til middag.
Som drivkilde brukes en pneumatisk motor der luften lagres i en beholder med imponerende 10.000 psi. Trykkluft finner du forresten også i selve karosseristrukturen der den skal sørge for både komfort og passiv sikkerhet (kollisjonsabsorberende soner).
Vi har også et AIO-hulsystem (All In One) der du finner både motor, styring og fjæring bygget inn i hjulet.
Og selvfølgelig har vi ikke drive-by-wire. Det er jo SÅ forrige uke. Her skjer kommandoene trådløst, så sparer man masse vekt ved å fjerne kabler og elektroniske komponenter.
Et bil-til-bil (V2V) kommunikasjonssystem er med på å fremme den aktive sikkerheten.
I spissen for designteamet står veteranen Frank Saucedo, blant mye annet har han vært borti Opel-modeller, Tigra blant annet, og ledet VW-studio i California da de virkelige gjorde de gode tingene, men han er en GM-mann til syvende og sist.
Med seg hadde han her blant annet en flink finne som heter Jussi Timonen.