-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
9-10 trinn fra Ford/GM
Mens europeiske premium-produsenter har både syv og åtte trinn i sine automatkasser, har amerikanerne gjerne nøyd seg med seks. Nå skal de overgå europeerne.
De to store, Ford og GM, har inngått en avtale om å utvikle nye girkasser sammen. Det dreier seg om automatkasser med ni og 10 trinn, og de skal tilpasses en rekke forskjellige bilmodeller fra de to produsentene.
De nye kassene skal bygges for biler med for- og bakhjulsdrift, og de skal brukes i vanlige biler så vel som crossovere, SUVer og trucker.
Samarbeidet setter Ford og GM i stand til å utvikle nye girkasser raskere og mer kostnadseffektivt enn om de skulle gjøre det hver for seg.
Det er tredje gang de to store samarbeider om utvikling av girkasser, og samarbeidet har så langt ført til 8 millioner 6-trinns kasser som benyttes i en rekke modeller med forhjulsdrift.
Ford benytter disse girkassene i modeller som Fusion, Edge, Escape og Explorer mens GM anvender dem i volumselgere som Chevrolet Malibu, Traverse, Equinox og Cruze.
Den nye avtalen følger samme mal som den eksisterende og innebærer at hvert selskap vil produsere sine egne girkasser på egne fabrikker, men med stor grad av felles komponenter. Softwaren tilpasses individuelt til hver enkelt bilmodell.
Fordelene med mange trinn i en automatgirkasse er at motoren kan operere under tilnærmet optimale turtall i mange hastigheter. Ulempen er at flere trinn medfører flere komponenter slik at girkassene blir tyngre.
De nye girkassene vil også finne veien til Europa siden mange av modellene i dag er globale. Ford Fusion blir etter hvert neste Mondeo mens Escape allerede selges her som Kuga.