-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny småmotor-familie fra GM
Hos Opel skjer det en fornyelse av motor-utvalget. Vi kan se frem mot en modul-oppbygd Ecotec-generasjon.
GMs planer om en helt ny tresylindret motor, som også skal morfe inn i en firer, ligger noen år frem i tid. De snakker om at produksjonen skal begynne om et par år, og at i 2020 skal det produseres to millioner i året av den nye familien.
LES OM: Treer fra Ford
Akkurat i GMs tilfelle er det en litt trist beskjed, fordi det knytter seg sentimentale minner til den eksisterende Ecotec-linjen. Den ble nemlig konstruert av Fritz Indra, en av de mest legendariske motorkonstruktører fra de siste 30 årene.
Han er østerriker og hans motorideer fikk Alpina på banen med de ombygde BMW’ene.
Deretter var han sjef for Motorutvikling i de spennende årene mellom 1980 og 1985, hvoretter han overtok maskinavdelingen hos Opel, og ble etterhånden sjef for GM Powertrain.
Som pensjonist er han blant annet en meget vital konsulent for AVL, et av de mest progressive motorlaboratoriene i bransjen.
Kan vi kanskje håpe at GM gir AVL et oppdrag eller to i forbindelse med de nye motorene slik at vi kan få en flik av Indra i den nye generasjonen også?
I hvert fall snakker vi om en rekke motorer, tre og fire sylindre, der de seriøse komponentene er identiske slik at vil kan snakke en typisk modul-konstruksjon.
De skal strekke seg fra 1 liter til 1,5, selvfølgelig være ledende innen NVH-området, og nesten ikke bruke bensin i det hele tatt.
De skal være enkle å sette sammen, komponentene kan være produsert mange steder og så bli sendt til de lokale sammensettingsstasjonene. GM har foreløpig ikke sagt et ord verken om hvor de skal produseres eller i hvilke biler de først skal introduseres.
Men de har fortalt om et imponerende nettverk av konstruksjons- og design-enheter. Både Powertrain i Detroit, GMs Pan Asia Technical Center i Korea og SAIC og SGM – GMs partnere i Kina, har deltatt i konstruksjon og utvikling av den nye familien.