-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Science fiction? Nei 2008
GM mener selvgående biler snart kan realiseres. På den store CES elektronikkmessa i Las Vegas viser de et av sine nyeste prosjekter.
Når man kombinerer de egenskapene som i dag er tilgjengelige for bilindustrien, kan sjåføren snart blir overflødig.
Helautomatisk parkering, cruice control som automatisk tilpasser seg farten til forankjørende og eventuelt stopper bilen helt opp, filskiftvarsler, avanserte navigasjonsanlegg med sanntids trafikkinformasjon og en rekke andre finesser, gjør at det bare er et tidsspørsmål før sjåføren blir overflødig.
I følge GM vil selvgående biler som overlater passasjerene til andre sysler medføre mindre køer, spare energi og redusere utslippene. Dessuten kan de eliminere førerfeil som ofte er hovedårsaken til ulykker.
Mange jern i ilden
I dag er det flere som arbeider med slike løsninger, inkludert GM selv, teknologiselskaper, universiteter med flere.
GMs selvgående Tahoe, med kallenavn the Boss, ble utviklet av Carnegie Mellon University Tarton Racing Team og ble opprinnelig benyttet under DARPA Urban Challenge i november 2007. Her gikk den seirende ut av en konkurranse over 60 miles med bygater og landevei.
DARPA er en forkortelse for Defense Advanced Research Projects Agency, og man kan jo godt tenke seg at Forsvaret ønsker seg førerløse kjøretøy for å løse vanskelige oppdrag i kritiske områder.