-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Farvel til Neon
Stille og rolig gikk Neon ut av tiden – som det heter – forrige uke. Den lille europeiske bilen som skulle banke japanerne i USA, men som aldri helt klarte å levere det som ble ventet av den.
Bilen kom på markedet i 1994 med en ganske genial kampanje som gikk på hi og et elskelig fjes. Fra 179.000 biler det første året, nådde den toppen allerede i 1996, med 245.000, deretter gikk det jevnt nedover til 113.000 i fjor.
Den skulle også bli en slager på eksportmarkedene.
Ikke akkurat, i Norge er det vel solgt en 2.500 av den.
I etterkant er vel Neon et godt eksempel på hvordan amerikanerne stadig klarer å bomme i dette segmentet. Chrysler hadde ingen kred i kompakt-klassen, slik at det var ikke bare en bil de skulle selge, det var en helt ny forståelse av hva Dodge og Plymouth-navnet egentlig sto for.
Folk hadde problemer med å oppfatte dette, på tross av en enorm hype der Wall Street Journal og BusinessWeek over store forsider kalte dette USAs første legitime forsøk på å knekke Civic og Corolla. På denne tiden satt Bob Lutz i toppetasjen hos Chrysler, og han er jo en mester på slikt.
Men det hjalp dårlig at Chrysler måtte dra til med tre flaue tilbakekallinger kort etter introduksjonen, men etter hvert ble den også en slags karikatur på seg selv. Små SUVer og mer sportslige biler gjorde Neon totalt uncool. Så kjedelig, faktisk, at da Chrysler gjorde et av de siste Neon-grepene sine og introduserte hotrod utgaven SRT-4, for et par år siden, droppet de Neon-navnet totalt.
Den siste Neon trillet av båndet i Belvidere, Illinois, fredag. Nå skal fabrikken ned en periode mens 419 millioner dollars skal gjøre den klar til konsernets neste mellomklassebil, Caliber, som skal være klar på markedet til våren.
Jeg lurer på om den kommer til å generere mange Neon-innbytter.