-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Googles Fiater
Nå står de første resultatene av samarbeidet mellom Googles selvkjørende Waymo-selskap og FiatChrysler på hjul. Ute i trafikk tidlig neste år.
Det var i mai FiatChrysler fortalte at de hadde tatt en skikkelig snarvei mot det selvkjørende samfunnet.
De gjorde en avtale med Google om en felles utvikling, FCA skulle fikse bilene og så skulle Google, eller Waymo, som deres selvstendige autonom-seksjon ble døpt for bare noen uker siden, stå for det nødvendige utstyret og systemene.
Nå har de vist frem den første av de 100 bilene som skal være klare til innsats tidlig i 2017. Det er FCAs nye minivans, Pacifica i hybridversjon, som skal benyttes.
Bilene er et skikkelig bilindustri-produkt. Utviklingsteamet har ikke vært i nærheten av Silicon Valley, men vært lokalisert i Novi, Michigan. Tjukkeste bilområdet, en av de raskest voksende forstedene til Detroit. Og bilene kommer fra Windsor-fabrikken, rett på andre siden av elven.
Det er ganske mange som antyder at det er denne bilsentrerte lokaliseringen som har gjort det mulig å gå fra underskrift på avtalen til nøkkelferdige biler på bare seks måneder.
Google har kjørt selvkjørende siden 2009, dels med 24 ombygde Lexuser, dels med 34 av deres egne underlige små egg. Man begynner faktisk å nærme seg 4 millioner kilometer – uten noen spesielt dramatiske situasjoner.
De 100 nye FiatChrysler bilene vil mer enn doble testflåten og gjøre at man nærmer seg et kommersielt gjennombrudd enda raskere.
Det er ikke sagt noe om hvor de nye bilene skal utprøves, bare at de skal inn i Waymos eksisterende testflåte. For tiden vil det si Mountain View i California, Austin i Texas, Kirkland, Washington, og i Phoenix.
Men FCA-sjefen, Sergio Marchionne sier i hvert fall at “Dette partnerskapet gjør at vi kan gå løs på bilindustriens utfordringer med hensyn til selvkjørende biler med en gang, og at vi svært raskt kan forberede oss på en fremtid der autonom transport vil være en vesentlig del av vår daglige liv”.