-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
En ny verden for Peugeot
Peugeot blir litt kinesisk og Citroën hindret en større nedgang i fjor. Verden ser plutselig annerledes ut for Peugeot.

Salgsnedgangen for PSA – Peugeot/Citroën-gruppen fortsatte i fjor. Globalt sank volumet fra 2,965 millioner til 2,819 millioner biler.
Men lyspunktet er at Citroën, som Peugeot i sin tid reddet fra undergangen, og et merke som alltid har vært sett på som den litt sære og underlegne i familien, ikke bare har bitt seg fast i markedet, men faktisk har økt.
Ikke enormt, men i dette bildet av en ganske solid nedgang – fem prosent faktisk – har Citroën økt. Bare med 1.000 biler riktignok, men økning er økning.
Hyggelig er det også at de er inne i en veldig god stim. Det var i annet halvår det tok av for alvor for Citroën. Annet halvår under ett økte med to prosent, men fjerde kvartal representerte en økning på hele fem prosent.
Dersom dette virkelig fortsetter inn i 2014 viser det at Citroën har gjort ganske mye riktig i det siste, sannsynligvis vil DS-serien kunne skryte på seg noe av suksessen.
Det skal derfor bli ekstra spennende å høre planene om den nye C-linjen når produksjons-Cactusen skal presenteres den 5. februar (André Citroëns fødselsdag).
LES: Snart er kaktusen i potta
Det er forresten først og fremst i Kina Citroën har gjort noe veldig riktig. Begge merkene økte på det markedet, men det er også det eneste markedet i verden hvor Citroën er større enn Peugeot.
Forskjellen globalt begynner imidlertid også å jevne seg ut. I 2012 var den på 1.700.000 Peugeot mot 1.265.000 Citroën, mens den i fjor endte på 1.553.000 : 1.266.000.
Med Kina som en suksessfaktor er det kanskje ikke underlig at PSA nærmer seg pengene i det landet også.
LES OGSÅ: Fransk luksus for Kina
Styret i konsernet har nå sagt ja til en skikkelig kapitaløkning på 3 milliarder euro. Halvparten av det skal inn ved å selge aksjer. Dels til den franske stat (den har vært bilfabrikkeier før, i Renault) og dels til den kinesiske samarbeidsfabrikken Dongfeng.
Det betyr egentlig en ny verdensorden for Peugeot.
Peugeot-familien har i realiteten kontrollert bedriften siden man begynte å bygge biler der i 1896. Med den nye finansieringsplanen betyr det at familiens del av virksomheten ikke blir mer enn 14 prosent, det samme som Dongfeng og den franske Statens eierskap.
Peugeotene må faktisk skyte inn 100 millioner selv, for eller hadde andelen deres blitt vannet enda mer ut (fra dagens 25 prosent).
Peugeot ute av familiens kontroll og Citroën som overlegen partner – det må være underlige dager hos en av verdens eldste bilprodusenter.