Trond Magnussen med ny Chevrolet

Chevrolet S3X

Trond Magnussen med ny Chevrolet

Chevrolet S3X

Fra Daewoo til Chevrolet
- et nytt merke lanseres

Alt er klappet og klart for lansering av en ny generasjon Chevrolet 1. februar kl 00.01. Da er Daewoo historie. Alt har gått etter planene med skifte og 26 Chevrolet-forhandlere står klare til å møte kundene.

Publisert Sist oppdatert

– Den mest spennende perioden jeg har hatt i norsk bil, sier direktør Trond Magnussen i Chevrolet Norge. Spørsmålet vi får svar på i løpet et par måneder, er hva et varemerke betyr. Eller for å si det på en annen måte - hvor viktig er ”naboeffekten”? At bilen på gårdsplassen ikke er Daewoo – men Chevrolet. Jeg har hittil bare positive signaler.

– Hvor mye Daewoo har dere igjen på lager?

– Rundt 100 biler som vi vil selge billigere. De vil forhandlerne ha ”på bakrommet og prisene vil ligge rundt 20.000 kroner under Chevrolet. Alle bilene er kurante.

– Blir det krav til forhandlere om at ”for hver femte Chevrolet du selger må du selge en Daewoo”?

– Tanken har ikke vært fremmed – men vi vil ikke ha noen slik ordning. Vi regner med at det skal bli problemfritt å tømme lageret for Daewoo.

– Reeksport eller bilutleie?

– Ingen gode løsninger. Jeg vil heller selge bilene i Norge for å få et ettermarked.

– Hva investeres i oppstart av Chevrolet?

– Vi starter den største kampanje vi har hatt i vår tid som Daewoo-importør. Alt av Chevrolet-skilter og annen uniforming er på plass. Lokalene er merket hos alle forhandlere og 1. februar blir det stor riksdekkende annonsekampanje der vi virkelig slår på stortromma.

– Og prisen blir?

– Det blir nok et sluttbeløp på et par millioner kroner.

– Som fabrikken betaler?

– Om det var så vel. Fabrikken vil bidra, men med hvor mye er ikke klart. Men vi investerer også tungt

– Mange forhandlere hadde vel sluttet om navneskiftet ikke hadde kommet?

– Ikke umulig. Og det er blitt et helt annet engasjement og stolthet etter at det ble kjent at fra 1. februar skal de selge Chevrolet. Det blir slutt på tiden da selgere må både selge bilen og varemerket. I år skal vi selge 620 Chevrolet og det er det høyeste antallet noen gang.

– Hva med domenet www.chevrolet.no?

– Det er vårt. Chevrolet har sikret seg det sentralt. En nordmann hadde det og han fikk utrolige 65.000 kroner for å gi fra seg domenet.

– Kan dere bruke Chevrolet Norge?

– Vi kan bruke ordet Chevrolet og Chevrolet-importøren til Norge. Vi skifter dog ikke navn på importselskapet.

– Stor interesse fra forhandlere?

– Ja, og mest fra de som har fulgt oss gjennom mange år. Vi har i dag 26 utsalg og det er 2 som i tillegg har Nissan, 6 har Opel/Saab. De resterende 18 har også Mitsubishi.

– Mange nye som har ønsket å selge Chevrolet?

– Da navneskiftet ble kjent, hadde vi en del henvendelser. Vi har lagt alle på vent for å se hvordan Chevrolet utvikler seg. Men det ser ut til at navneskiftet har økt interessen for bilene kraftig, også blant norske bilforhandlere. Og det tar jeg som et positivt tegn.

– Det er ansatt nye folk hos importøren?

– Vi øker med ett årsverk slik at vi blir fem personer. Birger Stuve er ansatt som salgssjef. Han kommer fra ledende stilling innen salg i Securitas.

– Klart for stor fest og kickoff 1. februar etter midnatt?

– Nei, vi vil at ansatte hos forhandlere skal være i aktivt arbeide og sørge for salg av biler. Feste får vi gjøre senere når vi vet om vi har lykkes. Jeg er glad for den enorme positive innstillingen fra alle forhandlere som også er meget spent på de neste ukene.

– Mange som har kontrakter i skuffen i vente på Chevrolet?

– Jeg hører rykter – men ingen sier noe til meg. Jeg vet at kunder har sett på Daewoo – likt bilen, men ikke navnet. De kan skifte mening nå.

– Og i bakgrunnen lusker GM og faren for at agenturet overtaes av Opel/GM Norge? Det er jo tilfelle i Finland og Sverige!

– Det er ting vi ikke tenker på og som ikke bekymrer oss. Motor-gruppen har agenturet for Chevrolet og det skal vi fortsatt ha.

– Vil dere også ha amerikanske Chevrolet-modeller på programmet?

– Nei. Vi skal drive med biler fra GMs fabrikk i Korea. Hvor de er produsert spiller ingen rolle. Bil handler om varemerke og hvor viktig det er, vil vi kunne oppleve de neste månedene. På sikt kan vi få biler fra andre deler av GMs produktportefølje som er et supplement til dagens modellprogram.

– Det er ikke første gang et bilmerke skifter navn i Norge?

– I farten kommer jeg på at Datsun ble til Nissan, Colt ble Mitsubishi og Lada ble Togliatti.

Powered by Labrador CMS