-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
350.000 GM-biler til Avis
Det hadde vært interessant å høre prisen, for når Avis kjøper 350.000 biler av GM Europa de neste fem årene kan vi gå ut fra at vi ikke snakker listepris. Europas største flåte-partnerskap kaller de to gigantene dette.

Denne dealen omfatter derfor både Opel/Vauxhall, Saab og Daewoo, og for Avis del skal flåten dekke vest- og sentral-Europa. Det er imidlertid en opsjon i avtalen som gjør at den kan utvides til også å gjelde Midt-østen og Afrika.
Her snakker vi om meget mer enn kjøp av et stort antall biler. De to partnerne skal jobbe for hverandres merkevarenavn og begge partene skal samarbeide om salget av de brukte bilene. Det er ikke gitt noen detaljer om hvordan akkurat denne biten skal foregå, men det sier seg selv at her er nok GMs forhandlerorganisasjon sterkt interessert i løsningene.
Denne direkte markedsføringen fra produsent til forbruker er blitt meget mer aktuell etter innføringen av det nye gruppeunntaket, og er et av de punktene forhandlerne har vært skeptiske til. Her dreier det seg ikke bare om selve salget, klargjøringen og utleveringen, men også avtaler om, og rammevilkår for ettermarkedet, og ikke minst hva dette vil ha å si for bruktbilprisene og marginene på de aktuelle bruktbilene.
Vi kommer sikkert til å få forhandlernes reaksjoner når vilkårene i denne kjempeavtalen blir kjent, men i mellomtiden kan vi fortelle at børsen reagerte med et stort gjest. Aksjene til Avis Europe var ned 0,5% en halv time etter at Bryssel-børsen åpnet i dag tidlig. Forklaringen er nok at markedet fremdeles ikke tror at bilutleie er på vei opp etter julingen den bransjen fikk etter 11-09.
De som vil tjene mest på en Avis-oppgang er forøvrig d'Ieteren, en stor bilforhandler i Belgia som nå eier 59 prosent av Avis Europe. Roland d'Ieteren som er daglig leder er tippoldebarn av Alexandre d'Ieteren som i 1898 la grunnlaget for en av Europas dyktigste og mest prestisjetunge karosserimakere.
Hispano-Suiza, Isotta-Fraschini, Mercedes-Benz, Minerva, og Voisin er bare noen av de kostbare merkene som ble prydet med d'Ieteren-karosserier. Virksomheten ble avsluttet i midten av 30-årene, etter 3.500 karosserier, men man fortsatte som importør av dyre amerikanske biler.
Etter krigen ble det Volkswagen, med stor lokal samleproduksjon. En million Bobler ble fremstilt der. At de fremdeles er en av verdens ledende VAG-partnere gjør jo dette GM-stuntet enda mer pikant.