Ferrari dreper merkeklubbene

Bare i Italia er det vel 400 Ferrari-klubber, det skal ikke store byen til før det finnes en lokal forening. Og i resten av verden er det vel en 200 til. Nå har de fått beskjed om å droppe Ferrari-delen i klubbnavnet!

Publisert Sist oppdatert

Gamle Enzo Ferrari var levende interessert i Ferrari-klubbene. Han oppfordret til at de skulle startes, og han foretrakk at de het Ferrari Club og så navnet på stedet de kom fra. Han opprettet et eget kontor som holdt orden på dem alle sammen, og som sørget for at de fikk spesielle invitasjoner og tilbud. Enzo ante hvor meget fans betyr.

Det er ikke akkurat det dagens Ferrariledelse demonstrerer. Nylig gikk det ut et usignert brev fra Ferrari, Fan Club Office, der det ganske enkelt sto at nå måtte man ta vekk Ferrari-biten av klubb-navnet, og heller erstatte det med Fan, eller noe tilsvarende. Dersom det ikke gjøres, er det første resultatet at man blir strøket fra registeret over verdens Ferrari- sorry, jeg mente Fan- klubber. Og gir man seg fremdeles ikke, kommer en sending med vegg-til-vegg advokater som holder et kjapt kurs om registrerte varemerker og bruken av dem.

Kan tro dette skaper stemning blant tifosiene. ”Og spesielt dumt av dem, er det jo å gjøre det nå i disse vanskelige tidene. Akkurat nå trenger Ferrari all den støtten de kan få, og 400 klubber med flagg på en Grand Prix bane, trekker jo ikke akkurat stemningen ned".

Ferrari har gjort harde grep for å beskytte merkevaren tidligere også. For eksempel slo de hardt ned på modell-produsentene, men dette berører ti-tusenvis av mennesker som går med Ferrari-hjertet sitt på utsiden av skjorta. Det merker også fabrikkens ledelse. Det kommer hundrevis med klagebrev nå. Men intet tyder på at beslutningen blir endret.

Blir man ekstra arrogant og humørløs ved å holde på i Formel 1?

Powered by Labrador CMS