-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kautokeino - Oslo på én tank
Fredag formiddag startet to nordmenn en lang reise fra Kautokeino. Målet var å nå frem til Oslo på én tank bensin.

Herrene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink er godt kjent for BilNorges faste lesere. For to år siden kjørte de strekningen Murmansk – Uddevalla på én dieseltank, nå har de igjen vært i aksjon.
Fredag formiddag forlot de to nordmennene Kautokeino i en fulltanket og nypolert rød Ford Focus med den prisbelønte 1-liters EcoBoost-motoren med 125 hk. Dekkene var av typen Continental EcoContact 5, noe som gir minimal rullemotstand.
Kl 23:30 lørdag kveld var tanken tom. Da sto bilen midt i Oslo sentrum, og Oslo-politiet kunne fastslå at forseglingen som lensmannen i Kautokeino hadde satt på tanklokket var intakt. Dermed kunne det bekreftes at bilen hadde tilbakelagt 1619,4 km med et snittforbruk på 0,33 liter bensin pr. mil.
Dette er verdensrekord i både forbruk og kjørt distanse, og det er i tillegg første gang det er offisielt registrert at en bil har kjørt over 1000 miles (1609,6 km) på én tank med bensin!
Den tidligere rekorden ble satt av et australsk ektepar som tilbakela 1362 km på én tank, og det samme ekteparet hadde også den forrige forbruksrekorden på 0,36 liter i gjennomsnitt per mil. Disse rekordene ble imidlertid satt på to forskjellige turer.
Henrik og Knut kan konstatere at gode forberedelser, en fantastisk bil, fleksibilitet med hensyn til timing og rutevalg, samt evnen til å ta de riktige avgjørelsene gjorde at de nådde målet.
De hadde planlagt å dra fra Skellefteå på formiddagen lørdag etter en overnatting, men den planen ble fort forandret da de fikk melding om et nedbørsområde som nærmet seg. Avreisen ble fremskyndet til 03.30.
Dermed unngikk de mesteparten av regnværet. Noe regn fikk de, men ikke nok til å true verdensrekorden.
Nå er ikke Henrik og Knut ukjent med økonomikjøring fra før. I 2010 satte de seg som mål å kjøre fra Oslo til Kirkenes på én tank med diesel i en Ford Mondeo, noe de også klarte.
Året etter ble en Mondeo stasjonsvogn kjørt fra Murmansk til Oslo på én tank. Europarekord ble satt i 2012, da de kjørte 2534 km fra Helsinki til Oslo - uten ferge - på én tank med diesel.
- Og hva blir neste rekordforsøk?
- Nå skal vi først slappe av noen dager uten å tenke på girskift og høydeprofiler. Så får vi starte jakten på nye utfordringer, avslutter Knut og Henrik.