-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
65 milliarder i bompenger
I perioden fra 2010 til og med 2019, skal norske bilister trolig betale 65 milliarder kroner i bompenger. Det skal etableres 62 nye bomprosjekter. Nå kommer kravet om at alle må ha bombrikke.

Få ting øker mer enn bompenger. De neste ti årene blir det nærmest en eksplosjon av antall bomstasjoner. Stortinget må ta stilling til ikke mindre enn 62 forslag til nye bomveier. Blir de vedtatt, får samtlige fylker i Norge minst én bomstasjon.
Fortsatt er det slik at alle bomprosjekt må behandles i Stortinget. Bompengene holdes utenom statsbudsjettet og skal brukes for de enkelte prosjektene.
I dag har bare hver annen bil bombrikke. Vegvesenet foreslår nå at brikker skal bli obligatorisk. Det kan tidligst skje for tyngre kjøretøy fra 2013 og for personbiler fra 2019.
Forslaget er at Autopass skal bli obligatorisk. Det er også et arbeid i EU for en egen ”EU-brikke”. I Østerrike er det alt innført krav om obligatorisk brikke i alle tyngre kjøretøyer.
Av de 65 milliarder kroner bilistene trolig må betale i perioden 2010-2019, er prosjekter for 20 milliarder kroner allerede vedtatt.
Både for strekningen fra Oslo til Trondheim og Oslo til Kristiansand, viser beregninger fra Statens Vegvesen at bilistene må ut med 17 milliarder kroner i ti-årsperioden. På ruten fra Stavanger til Ålesund, vil bompengene innbringe over 8,5 milliarder kroner.
I år skal Stortinget behandle søknad om 12 nye prosjekter. Det er dobbelt så mange som i fjor.
Det er også et arbeid i gang for at man skal bruke den norske Autopass-brikken i de fleste landene i Europa. Norge har vært ”et foregangsland” når det gjelder innføring av bompenger – og flere land skal komme etter.
Den norske brikken skal kunne brukes i utlandet på ferger, motorveier, tunneler etc. Det kan tidligst skje om fem år.
Bompenger i Norge er ikke inkludert i konsumprisindeksen.