-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Årsavgift via forsikring
Regjeringen foreslår å erstatte årsavgiften på bil med en avgift på trafikkforsikringer. Omleggingen vil ifølge Finansdepartementet forenkle og gi større fleksibilitet for bileiere.
Forslaget er en del av Regjeringens tiltak for å forenkle og effektivisere skatte- og avgiftsforvaltningen.
- Målet er forenklinger for folk flest og en mer fleksibel innkreving av årsavgiften. Samtidig vil dette redusere sløsing med skattebetalernes penger, sier finansminister Siv Jensen i en melding.
Av alle særavgiftene har årsavgiften de høyeste administrative kostnadene for staten. Dette henger sammen med at kravene i dag sendes ut til hver enkelt bileier.
Regjeringen ønsker å erstatte årsavgiften med en avgift som pålegges forsikringsselskapene ved salg av obligatoriske ansvarsforsikringer på bil (trafikkforsikringer).
Den nye avgiften vil ha samme struktur og nivå som dagens årsavgift, slik at den økonomiske belastningen for bileiere som har bilen forsikret hele året skal bli den samme.
Forsikringsselskapene vil bake den nye avgiften inn i prisen på sine produkter, og bileierne vil betale for dette gjennom den ordinære premieinnbetalingen.
Trafikkforsikringsavgiften gir mulighet for større fleksibilitet i avgiften ved kjøp av nybil, eierskifter, avregistreringer og lignende, ved at bileieren vil belastes avgiften bare for den tiden kjøretøyet er forsikret.
Bileier vil blant annet slippe å betale avgift dersom bilen avregistreres og forsikringen stanses, for eksempel dersom bilen ikke brukes i vinterhalvåret. Dette har lenge vært etterspurt av blant annet bilistorganisasjonene.
De som i dag betaler forsikringspremien kvartalsvis eller månedlig vil dermed få fordelt belastningen ved trafikkforsikringsavgiften på samme måte.
Finansdepartementet har hatt og skal ha tett dialog videre med forsikringsbransjen i utformingen av forslaget.
Et forslag til ordning med forsikringsavgift vil sendes på høring høsten 2014.
Regjeringen har ikke tatt stilling til når ordningen skal innføres, men departementet legger til grunn at ordningen teknisk vil kunne gjennomføres senest fra 1. januar 2017.
Fakta om årsavgiften:
- En fiskal avgift som pålegges ulike typer innenlandsregistrerte kjøretøy med tillatt totalvekt under 7 500 kg.
- Avgiftssatsene vedtas av Stortinget hvert år og gjelder for kalenderåret (1. januar til 31. desember).
- For biler som er registrert per 1. januar, er fristen for betaling av årsavgiften 20. mars.
- Årsavgiften er miljødifferensiert, ved at dieseldrevne biler uten fabrikkmontert partikkelfilter betaler en høyere årsavgift enn andre biler.
- Over 3,5 millioner krav om årsavgift sendes ut årlig
- Gir staten inntekter på om lag 9,7 mrd. kroner (2013)
- Den fjerde største særavgiften (etter engangsavgiften på bil, alkoholavgifter og autodieselavgiften)
- Kreves inn av Toll- og avgiftsetaten og Statens innkrevingssentral
- Er den særavgiften som har de høyeste administrative kostnadene for staten
Kilde: Finansdepartementet