Katastrofal krasjtest for Renault og Dacia

Euro NCAP har publisert resultatene fra årets siste kollisjonstest. Resultatene er katastrofalt dårlige for Renault og deres billigmerke Dacia.

Publisert

Vi er vant med at de fleste moderne biler oppnår fem stjerner, og det gjør også de fleste bilene i denne testen.

De maksimale fem stjerner oppnås i denne runden av følgende modeller:

  • BMW iX
  • Genesis G70
  • Genesis GV70
  • Mercedes EQS
  • Nissan Qashqai
  • Skoda Fabia
  • Volkswagen Caddy

Så er det to nye elbiler som oppnår nest høyeste score med fire stjerner – Fiat 500e og MG Marvel R.

– Bravo til disse produsentene som gir kundene et sikkerhetsnivå de forventer å finne i moderne biler. Resultatene viser at sikkerhet har med ingeniørkunst å gjøre og er uavhengig av type drivlinje, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

Etterspørselen av elbiler øker nå betraktelig i hele Europa, og dermed trigges produsentene til å tilby modeller i alle prisklasser.

Renault var tidlig ute i massemarkedet med Zoe som ble lansert i 2013, og da bilen fikk en facelift i 2020 fikk den bedre batterikapasitet og noe enklere lademuligheter. Men det som ikke ble oppgradert var ifølge Euro NCAP bilens sikkerhetsnivå.

Tvert imot – den setemonterte kollisjonsputen som tidligere beskyttet hode og brystkasse er erstattet med en mindre effektiv pute som kun dekker brystet, noe som gir lavere beskyttelsesgrad enn i forgjengeren.

Nye Zoe oppnår dårligere resultat i kollisjoner generelt, beskytter fotgjengere mindre og mangler viktige hjelpemidler for å unngå kollisjoner. Dermed oppnår den ikke en eneste stjerne i testen.

Stort bedre går det ikke med modellen som markedsføres som Europas rimeligste elbilDacia Spring. Denne oppnår kun én stjerne i testen.

Testresultatene er direkte problematiske med fare for livstruende skader for førerens bryst og baksetepassasjerenes hoder i en frontkollisjon og marginal brystbeskyttelse i sidekollisjon, sier Euro NVAP i sin pressemelding.

– Renault har vært synonymt med sikkerhet, og Laguna var første bil som oppnådde fem stjerner da den ble testet i 2001. Men de siste resultatene for Zoe og Spring er direkte skadelige for gruppens overgang til elbiler, sier Michiel van Ratingen.

– Ikke bare mangler disse bilene viktig sikkerhetsutstyr for å unngå kollisjoner, men sikkerheten for de om bord er også dårligere enn for noen andre biler vi har testet de siste årene, konkluderer generalsekretæren.

Powered by Labrador CMS